Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2009

01-09-2009 | Opmerkelijk

Leraren maken een verschil

Auteur:    

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Menig ouder of hulpverlener zal het ervaren hebben: bij sommige leraren slagen kinderen er blijkbaar in om het beste van zichzelf te geven, bij andere leraren loopt het mis en nemen de problemen hand over hand toe. De laatste vijftien jaar zijn ook onderzoekers aandacht gaan besteden aan de leerkracht-kindrelatie als context voor de ontwikkeling van kinderen. Aanzet daarvoor was een bijdrage
Literatuur
go back to reference Baumeister, R. F., Bratslavsky, E., Finkenauer, C., & Vohs, K. D. (2001). Bad is stronger than good. Review of General Psychology, 5, 323-370. Baumeister, R. F., Bratslavsky, E., Finkenauer, C., & Vohs, K. D. (2001). Bad is stronger than good. Review of General Psychology, 5, 323-370.
go back to reference Brendgen, M., Wanner, B., Vitaro, F., Bukowski, W. M., & Tremblay, R. E. (2007). Verbal abuse by the teacher during childhood and academic, behavioral, and emotional adjustment in young adulthood. Journal of Educational Psychology, 99, 26-38. Brendgen, M., Wanner, B., Vitaro, F., Bukowski, W. M., & Tremblay, R. E. (2007). Verbal abuse by the teacher during childhood and academic, behavioral, and emotional adjustment in young adulthood. Journal of Educational Psychology, 99, 26-38.
go back to reference Doumen, S., Verschueren, K., Buyse, E., Germeijs, V., Luyckx, K., & Soenens, B. (2008). Reciprocal relations between teacher-child conflict and aggressive behavior in kindergarten: A three-wave longitudinal study. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 37, 588-599. Doumen, S., Verschueren, K., Buyse, E., Germeijs, V., Luyckx, K., & Soenens, B. (2008). Reciprocal relations between teacher-child conflict and aggressive behavior in kindergarten: A three-wave longitudinal study. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 37, 588-599.
go back to reference Driscoll, K. C., & Pianta, R. C. (in druk). Banking time in head start: Early efficacy of an intervention designed to promote supportive teacher-child relationships. Early Education and Development. Driscoll, K. C., & Pianta, R. C. (in druk). Banking time in head start: Early efficacy of an intervention designed to promote supportive teacher-child relationships. Early Education and Development.
go back to reference Pianta, R. C. (Ed.) (1992). Beyond the parent: The role of other adults in children’s lives (New Directions in Child Development, Vol. 57). San Francisco: Jossey-Bass. Pianta, R. C. (Ed.) (1992). Beyond the parent: The role of other adults in children’s lives (New Directions in Child Development, Vol. 57). San Francisco: Jossey-Bass.
go back to reference Pianta, R. C., & Hamre, B. K. (2001). Student, teachers and relationship support (stars). Odessa, fl: Psychological Assessement Resources. Pianta, R. C., & Hamre, B. K. (2001). Student, teachers and relationship support (stars). Odessa, fl: Psychological Assessement Resources.
Metagegevens
Titel
Leraren maken een verschil
Auteur
   
Publicatiedatum
01-09-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2009
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087952

Andere artikelen Uitgave 3/2009

Kind en adolescent 3/2009 Naar de uitgave

Artikelen

Conflicten

Boeken

Boeken