Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

13-03-2018 | Empirical Research | Uitgave 6/2018

Journal of Youth and Adolescence 6/2018

A Quarter Century of Participation in School-Based Extracurricular Activities: Inequalities by Race, Class, Gender and Age?

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 6/2018
Auteurs:
Ann Meier, Benjamin Swartz Hartmann, Ryan Larson

Abstract

Extracurricular activity participation is linked to positive development, but it is also a setting for inequality. Using a quarter century of data from Monitoring the Future (N = 593,979; 51% female; 65% non-Hispanic white; 13% non-Hispanic black; 12% Hispanic; 4% non-Hispanic Asian/Pacific Islander; 7% other race), this article documents patterns and trends in school-based extracurricular participation by race, social class, gender, and age, and their links to academic and substance use outcomes. Findings reveal differences by race and confirm a division by social class that has worsened over time. Further, girls are gaining on boys and surpass them in some types of school-based activities. Participation is linked to better academic outcomes and less substance use, affirming the importance of redressing the inequalities revealed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2018

Journal of Youth and Adolescence 6/2018 Naar de uitgave