Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

20-03-2017 | Spectrum

Zorgprofessionals opleiden voor nu en later

Auteur: Carolien Sino

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 2/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

De wereld verandert, de gezondheidzorg verandert. Het Rapport ‘Anders kijken, anders leren, anders doen’ geeft op heldere wijze advies over de richting van de veranderingen die nodig zijn in de gezondheidszorg. Het rapport past in het tijdsgewricht waarin wij ons bevinden en weet de huidige problematiek te benoemen en geeft bijbehorende adviezen. Het biedt een ontwikkelperspectief voor onderwijsinstellingen. Dit artikel beschrijft wat eraan voorafging en hoe Hogeschool Utrecht de noodzakelijke veranderingen denkt te kunnen realiseren met behulp van de basisprincipes van de relatie burger-zorgprofessional en zes basisthema’s in een zogenaamd casco voor gezondheidszorgopleidingen [1].1
Voetnoten
1
Het casco voor HU-opleidingen gezondheidszorg is tot stand gekomen onder programmaleiding van Dammis Vroegindeweij, Roland van Peppen en Mieke Klootwijk in het kader van het programma onderwijsinnovatie en ondersteund op de thema’s door Wieke van Boxtel (interprofessioneel samenwerken), Gabrielle Delhaes (verbinding zorg/welzijn), Hans Heneweer (Reflective Practitioner), David Sterk (zorgtechnologie), Dammis Vroegindeweij (Generalist/specialist) en Rutger Intema (Ondernemen).
 
Literatuur
1.
go back to reference Vroegindeweij D, Van Peppen R, Klootwijk M. Zorgprofessionals opleiden voor nu en later. Utrecht: Casco voor HU gezondheidszorgopleidingen; 2016. Vroegindeweij D, Van Peppen R, Klootwijk M. Zorgprofessionals opleiden voor nu en later. Utrecht: Casco voor HU gezondheidszorgopleidingen; 2016.
2.
go back to reference Commissie Westerlaken. Advies van de Verkenningscommissie hbo gezondheidszorg. Voortrekkers in verandering. Zorg en opleidingen-partners in innovatie. Den Haag: HBO Raad; 2013. Commissie Westerlaken. Advies van de Verkenningscommissie hbo gezondheidszorg. Voortrekkers in verandering. Zorg en opleidingen-partners in innovatie. Den Haag: HBO Raad; 2013.
3.
go back to reference Lambregts J, Grotendorst A, Van Merwijk C. Bachelor Nursing 2020. Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. Amsterdam: Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde; 2015. Lambregts J, Grotendorst A, Van Merwijk C. Bachelor Nursing 2020. Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. Amsterdam: Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde; 2015.
4.
go back to reference Kaljouw M, Van Vliet K. Commissie Kaljouw. Naar nieuwe zorg en zorgberoepen: de contouren. Diemen: Zorginstituut Nederland; 2015. Kaljouw M, Van Vliet K. Commissie Kaljouw. Naar nieuwe zorg en zorgberoepen: de contouren. Diemen: Zorginstituut Nederland; 2015.
5.
go back to reference Van Vliet K, Grotendorst A, Roodbol P. Anders kijken, anders leren, anders doen. Grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn in het digitale tijdperk. Diemen: Zorginstituut Nederland; 2016. Van Vliet K, Grotendorst A, Roodbol P. Anders kijken, anders leren, anders doen. Grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn in het digitale tijdperk. Diemen: Zorginstituut Nederland; 2016.
6.
go back to reference De Gruijter M. Medewerkers aan het woord. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut; 2014. De Gruijter M. Medewerkers aan het woord. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut; 2014.
7.
go back to reference NPHF Federatie voor Gezondheid. Het wenkend perspectief van voorzorg voor de zorgberoepen. Actieagenda Projectgroep Beroepen & Opleidingen. Utrecht: NPHF; 2015. NPHF Federatie voor Gezondheid. Het wenkend perspectief van voorzorg voor de zorgberoepen. Actieagenda Projectgroep Beroepen & Opleidingen. Utrecht: NPHF; 2015.
Metagegevens
Titel
Zorgprofessionals opleiden voor nu en later
Auteur
Carolien Sino
Publicatiedatum
20-03-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 2/2017
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-017-0027-8

Andere artikelen Uitgave 2/2017

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 2/2017 Naar de uitgave