Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Zelfregulatie en cognitieve gedragstherapie

Auteurs : Prof. dr. C. Braet, dr. E. Moens

Gepubliceerd in: Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Uitgaande van de samenhang tussen gedrag, gedachten en gevoelens, is de cognitieve invalshoek een relevant aangrijpingspunt om gedragsverandering bij kinderen en jongeren te bewerkstellingen. Dit hoofdstuk maakt onderscheid tussen cognitieve inhouden (zoals automatische gedachten, attributies en schema’s) en cognitieve processen (cognitieve operaties die uitgevoerd worden bij het verwerken van de informatie om ons heen). We staan stil bij assessmentmethodieken om zowel cognitieve inhouden als processen in kaart te brengen. Cognitieve herstructuring en schematherapie worden beschreven als interventies die inwerken op inhouden. Maar ook technieken die de sturing van gedrag ondersteunen, zoals zelfcontroletraining en training in probleemoplossingsvaardigheden, komen aan bod. Casuïstiek illustreert het belang van een zorgvuldige taxatie, zodat de meest geïndiceerde cognitieve interventie in het behandelplan van een cliënt wordt opgenomen en vervolgens uitgevoerd.
Literatuur
go back to reference Barrett, P. M., & Holmes, J. (2001). Attachment relationships as predictors of cogntive interpretation and response bias in late adolescence. Journal of Child and Family Studies, 10, 51–64.CrossRef Barrett, P. M., & Holmes, J. (2001). Attachment relationships as predictors of cogntive interpretation and response bias in late adolescence. Journal of Child and Family Studies, 10, 51–64.CrossRef
go back to reference Beck, A. T. (1963). Thinking and depression. Archives of General Psychiatry, 14, 324–333.CrossRef Beck, A. T. (1963). Thinking and depression. Archives of General Psychiatry, 14, 324–333.CrossRef
go back to reference Bishop, S., Dalgleish, T., & Yule, W. (2004). Memory for emotional stories in high and low depressed children. Memory, 12, 214–230.CrossRefPubMed Bishop, S., Dalgleish, T., & Yule, W. (2004). Memory for emotional stories in high and low depressed children. Memory, 12, 214–230.CrossRefPubMed
go back to reference Boyer, B., Kuin, M., & Oord, S. van der (2013). Zelf plannen: Cognitief gedragstherapeutische plannings- en organisatietraining voor adolescenten met ADHD. In C. Braet & S. Bögels (Red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2 (pag. 43–64). Amsterdam: Boom. Boyer, B., Kuin, M., & Oord, S. van der (2013). Zelf plannen: Cognitief gedragstherapeutische plannings- en organisatietraining voor adolescenten met ADHD. In C. Braet & S. Bögels (Red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2 (pag. 43–64). Amsterdam: Boom.
go back to reference Bracke, D., & Braet, C. (2000). De vragenlijst positieve en negatieve gedachten bij kinderen. Gedragstherapie, 33, 43–62. Bracke, D., & Braet, C. (2000). De vragenlijst positieve en negatieve gedachten bij kinderen. Gedragstherapie, 33, 43–62.
go back to reference Braet, C., & Stark, K. (2010). Pak aan, handleiding voor therapeuten. Amsterdam: Uitgeverij Boom. Braet, C., & Stark, K. (2010). Pak aan, handleiding voor therapeuten. Amsterdam: Uitgeverij Boom.
go back to reference Braet, C., & Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten, deel 2. Amsterdam: Boom. Braet, C., & Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten, deel 2. Amsterdam: Boom.
go back to reference Braet, C., & Bögels, S. (2014). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Herziening deel 1. Amsterdam: Boom. Braet, C., & Bögels, S. (2014). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Herziening deel 1. Amsterdam: Boom.
go back to reference Braet, C., & Bosmans, G. (2016). De kwaliteit van gehechtheidsrelaties in kaart brengen: Vertaling van een onderzoekstraditie naar de klinische praktijk. Gedragstherapie, 49, 17–37. Braet, C., & Bosmans, G. (2016). De kwaliteit van gehechtheidsrelaties in kaart brengen: Vertaling van een onderzoekstraditie naar de klinische praktijk. Gedragstherapie, 49, 17–37.
go back to reference Braet, C., Cracco, E., & Theuwis, L. (2013). De FEEL-KJ: Vragenlijst voor emotieregulatie bij kinderen en adolescenten. Amsterdam: Hogrefe. Braet, C., Cracco, E., & Theuwis, L. (2013). De FEEL-KJ: Vragenlijst voor emotieregulatie bij kinderen en adolescenten. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Braet, C., & Crombez, G. (2003). Cognitive interference due to food cues in childhood obesity. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 32, 32–39.CrossRefPubMed Braet, C., & Crombez, G. (2003). Cognitive interference due to food cues in childhood obesity. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 32, 32–39.CrossRefPubMed
go back to reference Braet, C., Timbremont, B., Bosmans, G., & Wante, L. (2014). Pak aan: Cognitieve gedragstherapie voor kinderen met depressieve symptomen. In C. Braet & S. Bogels (Red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten I. H14, Revisie (pag. 349–372). Amsterdam: Boom. Braet, C., Timbremont, B., Bosmans, G., & Wante, L. (2014). Pak aan: Cognitieve gedragstherapie voor kinderen met depressieve symptomen. In C. Braet & S. Bogels (Red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten I. H14, Revisie (pag. 349–372). Amsterdam: Boom.
go back to reference Byttebier, P., Bastin, M., Nelis, S., Weyn, S., Luyckx, K., Vasey, M., et al. (2017). Temperament, repetitive negative thinking, and depressive symptoms in early adolescence: A prospective study. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. https://doi.org/10.1007/s10862-017-9624-8. Byttebier, P., Bastin, M., Nelis, S., Weyn, S., Luyckx, K., Vasey, M., et al. (2017). Temperament, repetitive negative thinking, and depressive symptoms in early adolescence: A prospective study. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10862-017-9624-8.
go back to reference Camp, B., Blom, G., Herbert, F., & Doorwick, W. van (1976). Think aloud: A program for developing self-control in young aggressive boys. Denver: University of Colorado School of Medicine. Camp, B., Blom, G., Herbert, F., & Doorwick, W. van (1976). Think aloud: A program for developing self-control in young aggressive boys. Denver: University of Colorado School of Medicine.
go back to reference Cladder, H. (2010). Oplossingsgerichte korte psychotherapie. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V. Cladder, H. (2010). Oplossingsgerichte korte psychotherapie. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V.
go back to reference Claus, L., Mey, W. de, Merlevede, E., Bosmans, G., Leeuwen, K. van, & Braet, C. (2009). Kindtrainingen: Een volwaardige component van vroege interventieprogramma’s voor antisociaal gedrag? Gedragstherapie, 42, 49–68. Claus, L., Mey, W. de, Merlevede, E., Bosmans, G., Leeuwen, K. van, & Braet, C. (2009). Kindtrainingen: Een volwaardige component van vroege interventieprogramma’s voor antisociaal gedrag? Gedragstherapie, 42, 49–68.
go back to reference Cowart, M. J. W., & Ollendick, T. H. (2010). Attentional biases in children: Implications for treatment. In J. A. Hadwin & A. P. Field (Ed.), Information processing biases and anxiety: A developmental perspective (pp. 297–321). New York: Wiley.CrossRef Cowart, M. J. W., & Ollendick, T. H. (2010). Attentional biases in children: Implications for treatment. In J. A. Hadwin & A. P. Field (Ed.), Information processing biases and anxiety: A developmental perspective (pp. 297–321). New York: Wiley.CrossRef
go back to reference Cuyper, S. de, & Braet, C. (2006). Sociale probleem oplossingsschaal. Herziene versie. Gent: Universiteit Gent. Cuyper, S. de, & Braet, C. (2006). Sociale probleem oplossingsschaal. Herziene versie. Gent: Universiteit Gent.
go back to reference Dawson, P., & Guare, R. (2016). Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies. Amsterdam: Hogrefe. Dawson, P., & Guare, R. (2016). Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Hersh, J., Metz, K. L., & Weisz, J. R. (2016). New frontiers in transdiagnostic treatment: Youth psychotherapy for internalizing and externalizing problems and disorders. International Journal of Cognitive Therapy, 9, 140–155.CrossRef Hersh, J., Metz, K. L., & Weisz, J. R. (2016). New frontiers in transdiagnostic treatment: Youth psychotherapy for internalizing and externalizing problems and disorders. International Journal of Cognitive Therapy, 9, 140–155.CrossRef
go back to reference Hullu, E. de, Sportel, B. E., Nauta, M. H., & Jong, P. J. de (2017). Cognitive bias modification and CBT as early interventions for adolescent social and test anxiety: Two-year follow-up of a randomized controlled trial. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 55, 81–89.CrossRefPubMed Hullu, E. de, Sportel, B. E., Nauta, M. H., & Jong, P. J. de (2017). Cognitive bias modification and CBT as early interventions for adolescent social and test anxiety: Two-year follow-up of a randomized controlled trial. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 55, 81–89.CrossRefPubMed
go back to reference Decker, A.de, Hermans, D., Raes, F., & Eelen, P. (2003). Autobiographical memory specificity and trauma in inpatient adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 32 22–31.CrossRefPubMed Decker, A.de, Hermans, D., Raes, F., & Eelen, P. (2003). Autobiographical memory specificity and trauma in inpatient adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 32 22–31.CrossRefPubMed
go back to reference D’Zurilla, T. J., & Godfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modifcation. Journal of Abnormal Psychology, 78, 107–126.CrossRefPubMed D’Zurilla, T. J., & Godfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modifcation. Journal of Abnormal Psychology, 78, 107–126.CrossRefPubMed
go back to reference Ehrenreich-May, J., Rosenfield, D., Queen, A. H., Kennedy, S. M., Remmes, C. S., & Barlow, D. H. (2017). An initial waitlist-controlled trial of the unified protocol for the treatment of emotional disorders in adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 46, 46–55.CrossRefPubMed Ehrenreich-May, J., Rosenfield, D., Queen, A. H., Kennedy, S. M., Remmes, C. S., & Barlow, D. H. (2017). An initial waitlist-controlled trial of the unified protocol for the treatment of emotional disorders in adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 46, 46–55.CrossRefPubMed
go back to reference Ellis, A. (1962). Reason and emotion in psychotherapy. New York: Lyle Stewart. Ellis, A. (1962). Reason and emotion in psychotherapy. New York: Lyle Stewart.
go back to reference Friedberg, R. D., McClure, J. M., & Hillwig, G. J. (2009). Cognitive therapy techniques for children and adolescents: Tools for enhancing practice. New York: Guilford Press. Friedberg, R. D., McClure, J. M., & Hillwig, G. J. (2009). Cognitive therapy techniques for children and adolescents: Tools for enhancing practice. New York: Guilford Press.
go back to reference Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2002). Handleiding voor het gebruik van de cognitive emotion regulation questionnaire. Een vragenlijst voor het meten van cognitieve copingstrategieën. Leiderdorp: Datec. Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2002). Handleiding voor het gebruik van de cognitive emotion regulation questionnaire. Een vragenlijst voor het meten van cognitieve copingstrategieën. Leiderdorp: Datec.
go back to reference Greenberger, D., & Padesky, C. (2017). Je gevoel de baas. Leer je negatieve denkpatronen te veranderen. Amsterdam: Harcourt. Greenberger, D., & Padesky, C. (2017). Je gevoel de baas. Leer je negatieve denkpatronen te veranderen. Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Harter, S. (1982). A developmental perspective on some parameters of selfregulation in children. In P. Karoly & F. H. Kanfer (Eds.), Self management and behavior change (pp. 165–204). New York: Pergamon Press. Harter, S. (1982). A developmental perspective on some parameters of selfregulation in children. In P. Karoly & F. H. Kanfer (Eds.), Self management and behavior change (pp. 165–204). New York: Pergamon Press.
go back to reference Hilt, L. M., & Pollak, S. D. (2012). Getting out of rumination: Comparison of three brief interventions in a sample of youth. Journal of Abnormal Child Psychology, 40, 1157–1165.CrossRefPubMedPubMedCentral Hilt, L. M., & Pollak, S. D. (2012). Getting out of rumination: Comparison of three brief interventions in a sample of youth. Journal of Abnormal Child Psychology, 40, 1157–1165.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Hughes, C. A. (1988). The test-taking strategy. Invited paper presented at the annual meeting of the Learning Strategies Trainers, Washington, DC. Hughes, C. A. (1988). The test-taking strategy. Invited paper presented at the annual meeting of the Learning Strategies Trainers, Washington, DC.
go back to reference Jacquez, F., Cole, D. A., & Searle, B. (2004). Self-perceived competence as a mediator between maternal feedback and depressive symptoms in adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 32, 355–367.CrossRefPubMed Jacquez, F., Cole, D. A., & Searle, B. (2004). Self-perceived competence as a mediator between maternal feedback and depressive symptoms in adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 32, 355–367.CrossRefPubMed
go back to reference Kagan, J. (1966). Reflection-impulsivity: The generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnormal Psychology, 71, 17–24.CrossRefPubMed Kagan, J. (1966). Reflection-impulsivity: The generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnormal Psychology, 71, 17–24.CrossRefPubMed
go back to reference Kendall, P. C. (2011). Child and adolescent therapy: Cognitive-behavioral procedures (4th ed.). New York: The Guilford Press. Kendall, P. C. (2011). Child and adolescent therapy: Cognitive-behavioral procedures (4th ed.). New York: The Guilford Press.
go back to reference Kendall, P. C., & Braswell, L. (1985). Cognitive-behavioral therapy for impulsive children. New York: The Guilford Press. Kendall, P. C., & Braswell, L. (1985). Cognitive-behavioral therapy for impulsive children. New York: The Guilford Press.
go back to reference Loose, C., Graaf, P., & Zarbock, G. (2017). Schematherapie met kinderen en jongeren. Amsterdam: Nieuwezijds. Loose, C., Graaf, P., & Zarbock, G. (2017). Schematherapie met kinderen en jongeren. Amsterdam: Nieuwezijds.
go back to reference Mangus, P. (2009). Nederlandstalige versie van de Sentence Completion Test for Depression (SCD-15-NL). Gedragstherapie, 42, 95–108. Mangus, P. (2009). Nederlandstalige versie van de Sentence Completion Test for Depression (SCD-15-NL). Gedragstherapie, 42, 95–108.
go back to reference McLachlan, N. H., Eastwood, L., & Friedberg, R. (2016). Socratic questions with children: Recommendations and cautionary tales. Journal of Cognitive Psychotherapy, 30, 105–119.CrossRef McLachlan, N. H., Eastwood, L., & Friedberg, R. (2016). Socratic questions with children: Recommendations and cautionary tales. Journal of Cognitive Psychotherapy, 30, 105–119.CrossRef
go back to reference Meichenbaum, D. H. (1977). Cognitive-behavior modification: An integrative approach. New York: Plenum Press.CrossRef Meichenbaum, D. H. (1977). Cognitive-behavior modification: An integrative approach. New York: Plenum Press.CrossRef
go back to reference Moens, E., & Braet, C. (2014). Protocollaire behandeling van somatofore stoornissen. In C. Braet & S. Bögels (Red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten, deel 1 (pag. 175–202). Amsterdam: Boom. Moens, E., & Braet, C. (2014). Protocollaire behandeling van somatofore stoornissen. In C. Braet & S. Bögels (Red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten, deel 1 (pag. 175–202). Amsterdam: Boom.
go back to reference Murray, J., Theakston, A., & Wells, A. (2016). Can the attention training technique turn one marshmallow into two? Improving children’s ability to delay gratification. Behaviour Research and Therapy, 77, 34–39.CrossRefPubMed Murray, J., Theakston, A., & Wells, A. (2016). Can the attention training technique turn one marshmallow into two? Improving children’s ability to delay gratification. Behaviour Research and Therapy, 77, 34–39.CrossRefPubMed
go back to reference Nigg, J. T. (2000). On inhibition/disinhibition in developmental psychopathology: Views from cognitive and personality psychology and a working inhibition taxonomy. Psychological Bulletin, 126, 220–246.CrossRefPubMed Nigg, J. T. (2000). On inhibition/disinhibition in developmental psychopathology: Views from cognitive and personality psychology and a working inhibition taxonomy. Psychological Bulletin, 126, 220–246.CrossRefPubMed
go back to reference Palermo, T. M., Valenzuela, D., & Stork, P. P. (2004). A randomized trial of electronic versus paper pain diaries in children: Impact of compliance, accuracy and acceptability. Pain, 107(3), 213–219.CrossRefPubMed Palermo, T. M., Valenzuela, D., & Stork, P. P. (2004). A randomized trial of electronic versus paper pain diaries in children: Impact of compliance, accuracy and acceptability. Pain, 107(3), 213–219.CrossRefPubMed
go back to reference Pameijer, N., & Beukering, T. van (2015). Handelingsgerichte diagnostiek: Een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering. Leuven/Den Haag: ACCO. Pameijer, N., & Beukering, T. van (2015). Handelingsgerichte diagnostiek: Een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering. Leuven/Den Haag: ACCO.
go back to reference Prins, P. J. M. (1986). Children’s self-speech and self-regulation during a fear provoking behavioral test. Behaviour Research and Therapy, 24, 181–191.CrossRefPubMed Prins, P. J. M. (1986). Children’s self-speech and self-regulation during a fear provoking behavioral test. Behaviour Research and Therapy, 24, 181–191.CrossRefPubMed
go back to reference Prins, P. J. M., & Hanewald, C. J. F. P. (1997). Self-statements of test-anxious children: Thought-listing and questionnaire approaches. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64, 440–447.CrossRef Prins, P. J. M., & Hanewald, C. J. F. P. (1997). Self-statements of test-anxious children: Thought-listing and questionnaire approaches. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64, 440–447.CrossRef
go back to reference Rijkeboer, M. M., & Boo, G. M. de (2010). Early maladaptive schemas in children: Development and validation of the schema inventory for children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 41, 102–109.CrossRefPubMed Rijkeboer, M. M., & Boo, G. M. de (2010). Early maladaptive schemas in children: Development and validation of the schema inventory for children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 41, 102–109.CrossRefPubMed
go back to reference Roelofs, J. (2005). Nederlandse experimenteel vertaalde kinderversie van de response style questionnaire. Maastricht: Universiteit Maastricht. Roelofs, J. (2005). Nederlandse experimenteel vertaalde kinderversie van de response style questionnaire. Maastricht: Universiteit Maastricht.
go back to reference Smidts, D., & Huizinga, M. (2009). Handleiding brief executieve functies gedragsvragenlijst. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers. Smidts, D., & Huizinga, M. (2009). Handleiding brief executieve functies gedragsvragenlijst. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers.
go back to reference Stallard, P. (2006). Denk goed, voel je goed. Werkboek cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren. Amsterdam: Nieuwezijds B.V. Stallard, P. (2006). Denk goed, voel je goed. Werkboek cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren. Amsterdam: Nieuwezijds B.V.
go back to reference Tak, J. A., Bosch, J. D., Begeer, S., & Albrecht, G. (2014). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten (8e geheel herziene editie). Utrecht: De Tijdstroom. Tak, J. A., Bosch, J. D., Begeer, S., & Albrecht, G. (2014). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten (8e geheel herziene editie). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Verbeken, S., Braet, C., Claus, L., Nederkoorn, C., & Oosterlaan, J. (2009). Childhood obesity and impulsivity: An investigation with performed based measures. Behaviour Change, 6, 153–167.CrossRef Verbeken, S., Braet, C., Claus, L., Nederkoorn, C., & Oosterlaan, J. (2009). Childhood obesity and impulsivity: An investigation with performed based measures. Behaviour Change, 6, 153–167.CrossRef
go back to reference Verstraeten, K., Bijttebier, P., Crombez, G., Mertens, G., Mascagni, T., & Goubert, L. (2003). De pain catastrophizing scale for children: Predictieve validiteit in een klinische steekproef. Gedragstherapie, 36, 299–307. Verstraeten, K., Bijttebier, P., Crombez, G., Mertens, G., Mascagni, T., & Goubert, L. (2003). De pain catastrophizing scale for children: Predictieve validiteit in een klinische steekproef. Gedragstherapie, 36, 299–307.
go back to reference Verstraeten, K., Vasey, M. W., Raes, F., & Bijttebier, P. (2010). Brooding and reflection as components of rumination in late childhood. Personality and Individual Differences, 48, 367–372.CrossRef Verstraeten, K., Vasey, M. W., Raes, F., & Bijttebier, P. (2010). Brooding and reflection as components of rumination in late childhood. Personality and Individual Differences, 48, 367–372.CrossRef
go back to reference Vlierberghe, L. van, Braet, C., Bosmans, G., Rosseel, Y., & Bögels, S. (2010). Maladaptive schemas and psychopathology in adolescence: On the utility of young’s schema theory in youth. Cognitive Therapy and Research, 34, 316–332.CrossRef Vlierberghe, L. van, Braet, C., Bosmans, G., Rosseel, Y., & Bögels, S. (2010). Maladaptive schemas and psychopathology in adolescence: On the utility of young’s schema theory in youth. Cognitive Therapy and Research, 34, 316–332.CrossRef
go back to reference Wante, L., Beveren, M. van, Braet, C., & Mezulis, A. (2017). The mediating effect of adaptive and maladaptive emotion regulation strategies on executive functioning impairment and depressive symptoms among adolescents. Child Neuropsychology, 23(8), 935–953. Wante, L., Beveren, M. van, Braet, C., & Mezulis, A. (2017). The mediating effect of adaptive and maladaptive emotion regulation strategies on executive functioning impairment and depressive symptoms among adolescents. Child Neuropsychology, 23(8), 935–953.
go back to reference Young, J. E. (1990). Cognitive therapy for personality disorder: A schema-focused approach. Sarasota, Florida: Professional Resource Press. Young, J. E. (1990). Cognitive therapy for personality disorder: A schema-focused approach. Sarasota, Florida: Professional Resource Press.
Metagegevens
Titel
Zelfregulatie en cognitieve gedragstherapie
Auteurs
Prof. dr. C. Braet
dr. E. Moens
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1972-5_6