Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2015 | Original Paper | Uitgave 1/2015

Child Psychiatry & Human Development 1/2015

Visuospatial Working Memory in 7- to 12-Year-Old Children with Disruptive Behavior Disorders

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 1/2015
Auteurs:
Suvi Saarinen, Tuija Fontell, Virve Vuontela, Synnöve Carlson, Eeva T. Aronen
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10578-014-0449-3) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Very little evidence exists on working memory (WM) deficits in children with disruptive behavior disorders such as Oppositional Defiant Disorder (ODD) or Conduct Disorder (CD). We evaluated the function of visuospatial WM in patients (n = 26) with ODD/CD compared with age- and gender-matched controls (n = 26) while controlling for the comorbid diagnosis of Attention-Deficit/Hyperactivity-Disorder (ADHD) in patients. The patients were diagnosed by Kiddie-SADS-PL interview, psychiatric symptoms were measured using Child Behavior Checklist and Teacher Report Form. WM was measured by computer-based visuospatial n-back tasks with three difficulty levels. Incorrect responses (reflecting WM performance) in all WM tasks were significantly higher in patients with ODD/CD than in controls. Both patient subgroups, ODD/CD + ADHD and ODD/CD alone, had WM deficits compared with controls. These results suggest that children with ODD/CD have visuospatial WM deficits that are not accounted for by comorbid ADHD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2015

Child Psychiatry & Human Development 1/2015 Naar de uitgave