Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2015

07-09-2015 | BOEKEN

Verheij, F., Van Doorn, F., & Wielewaker, J. (2015). Hoe kinderen denken. Handleiding voor kwalitatieve diagnostiek

Assen: Van Gorcum, ISBN 9789023253877, 192 p., € 28,95.

Auteur: Dr. Sander Begeer

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

‘Hoe denken kinderen?’ is de titel van een ‘handleiding voor de kwalitatieve diagnostiek’, geschreven door Fop Verheij, Frida van Doorn en Jolanda Wielemaker (2015). De auteurs, respectievelijk kinder- en jeugdpsychiater en GZ-psychologen, zijn verbonden aan het Erasmus MC-Sophia te Rotterdam. Het is een boek gericht op de klinische praktijk, dat met veel voorbeelden inzicht geeft in de kwalitatieve benadering van de normale en afwijkende sociaal-cognitieve ontwikkeling. De auteurs koppelen de kwalitatieve diagnostiek aan de vraag ‘ hoe kinderen denken’, en bespreken deze focus als de Piagetiaanse, procedurele benadering. Dit wordt gecontrasteerd met de kwantitatieve benadering, die gekoppeld wordt aan ‘ wat kinderen denken’, waarmee verwezen wordt naar de psychometrische, declaratieve benadering. …
Literatuur
go back to reference Flavell, J. H., Botkin, P. T., Fry, C. L., Wright, J. W., & Jarvis, P. E. (1968). The development of role-taking and communication skills in children. New York: John Wiley & Sons. Flavell, J. H., Botkin, P. T., Fry, C. L., Wright, J. W., & Jarvis, P. E. (1968). The development of role-taking and communication skills in children. New York: John Wiley & Sons.
go back to reference Selman, R. L. (1979). Assessing interpersonal understanding: an interview and scoring manual in five parts constructed by the Harvard-Judge Reasoning Project. Interne publicatie. Selman, R. L. (1979). Assessing interpersonal understanding: an interview and scoring manual in five parts constructed by the Harvard-Judge Reasoning Project. Interne publicatie.
go back to reference Selman, R. L., & Byrne, D. F. (1974). A structural developmental analysis of levels of role taking in middle childhood. Child Development, 45, 803–806. CrossRefPubMed Selman, R. L., & Byrne, D. F. (1974). A structural developmental analysis of levels of role taking in middle childhood. Child Development, 45, 803–806. CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Verheij, F., Van Doorn, F., & Wielewaker, J. (2015). Hoe kinderen denken. Handleiding voor kwalitatieve diagnostiek
Assen: Van Gorcum, ISBN 9789023253877, 192 p., € 28,95.
Auteur
Dr. Sander Begeer
Publicatiedatum
07-09-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2015
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-015-0088-x