Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2015

07-09-2015 | BOEKEN

Verheij, F., Van Doorn, F., & Wielewaker, J. (2015). Hoe kinderen denken. Handleiding voor kwalitatieve diagnostiek

Assen: Van Gorcum, ISBN 9789023253877, 192 p., € 28,95.

Auteur: Dr. Sander Begeer

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

‘Hoe denken kinderen?’ is de titel van een ‘handleiding voor de kwalitatieve diagnostiek’, geschreven door Fop Verheij, Frida van Doorn en Jolanda Wielemaker (2015). De auteurs, respectievelijk kinder- en jeugdpsychiater en GZ-psychologen, zijn verbonden aan het Erasmus MC-Sophia te Rotterdam. Het is een boek gericht op de klinische praktijk, dat met veel voorbeelden inzicht geeft in de kwalitatieve benadering van de normale en afwijkende sociaal-cognitieve ontwikkeling. De auteurs koppelen de kwalitatieve diagnostiek aan de vraag ‘hoe kinderen denken’, en bespreken deze focus als de Piagetiaanse, procedurele benadering. Dit wordt gecontrasteerd met de kwantitatieve benadering, die gekoppeld wordt aan ‘wat kinderen denken’, waarmee verwezen wordt naar de psychometrische, declaratieve benadering. …
Literatuur
go back to reference Flavell, J. H., Botkin, P. T., Fry, C. L., Wright, J. W., & Jarvis, P. E. (1968). The development of role-taking and communication skills in children. New York: John Wiley & Sons. Flavell, J. H., Botkin, P. T., Fry, C. L., Wright, J. W., & Jarvis, P. E. (1968). The development of role-taking and communication skills in children. New York: John Wiley & Sons.
go back to reference Selman, R. L. (1979). Assessing interpersonal understanding: an interview and scoring manual in five parts constructed by the Harvard-Judge Reasoning Project. Interne publicatie. Selman, R. L. (1979). Assessing interpersonal understanding: an interview and scoring manual in five parts constructed by the Harvard-Judge Reasoning Project. Interne publicatie.
go back to reference Selman, R. L., & Byrne, D. F. (1974). A structural developmental analysis of levels of role taking in middle childhood. Child Development, 45, 803–806.CrossRefPubMed Selman, R. L., & Byrne, D. F. (1974). A structural developmental analysis of levels of role taking in middle childhood. Child Development, 45, 803–806.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Verheij, F., Van Doorn, F., & Wielewaker, J. (2015). Hoe kinderen denken. Handleiding voor kwalitatieve diagnostiek
Assen: Van Gorcum, ISBN 9789023253877, 192 p., € 28,95.
Auteur
Dr. Sander Begeer
Publicatiedatum
07-09-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2015
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-015-0088-x

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Kind en adolescent 3/2015 Naar de uitgave