Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2015 | Uitgave 3/2015

Kind en adolescent 3/2015

Ik kies voor zelfcontrole: CGT op school bij gedragsproblemen

Een gerandomiseerd onderzoek naar de effectiviteit van een cognitief gedragstherapeutische interventie in het basisonderwijs voor kinderen met opstandig en antisociaal gedrag

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 3/2015
Auteurs:
Dr. Juliëtte M. Liber, Dr. Gerly M. de Boo, Prof. dr. Hilde M. Huizenga, Prof. dr. Pier J.M. Prins
Belangrijke opmerkingen
Het huidige artikel is een vertaalde en bewerkte versie van Liber, J.M, Boo, G.M. de, Huizenga, H.M., & Prins, P.J.M. (2013) School-based intervention for childhood disruptive behavior in disadvantaged settings: A randomized controlled trial with and without active teacher support. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81(6), 975–987.
Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt dankzij financiering door ZonMW (157001016).

Samenvatting

In dit onderzoek werd een cognitief-gedragstherapeutische interventie in het basisonderwijs vergeleken met een wachtlijstconditie. Ook werd onderzocht of actieve participatie van leerkrachten dan wel psycho-educatie aan de leerkracht tot gunstiger behandeleffecten leidden. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 173 kinderen van 8 tot en met 12 jaar, grotendeels afkomstig uit gezinnen met een laag tot gemiddelde SES (79 %) en met diverse etnische achtergronden (63 % van niet-Westerse origine). Trainers (n = 13) en co-trainers (n = 22) verzorgden de interventie in duo’s. De gegevens werden met behulp van Multilevel Analyse geanalyseerd en Cohen’s d werd berekend. Ouders en leerkrachten rapporteerden een significante afname van opstandig en antisociaal gedrag (Cohen’s d = 0,31). De verbeteringen bleken stabiel of namen toe bij follow-up (Cohen’s d  =  0,39). Er werden geen effecten van de leerkrachtcondities gevonden direct na de behandeling, maar bij follow-up bleken leerkrachten uit de educatieve conditie minder probleemgedrag te rapporteren. Conclusie is dat behandeling van opstandig en antisociaal gedrag binnen de schoolcontext effectief kan zijn.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Kind en adolescent 3/2015Naar de uitgave