Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2015

25-07-2015 | Opmerkelijk

Hoe werken antipestprogramma’s?

Auteur: Prof. dr. Hilde Colpin

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Onlangs verscheen in Journal of Abnormal Child Psychology een speciale sectie, getiteld ‘School-related Factors in the Development of Bullying Perpetration and Victimization’. Hoewel de hele sectie bijzonder lezenswaardig is, springt een artikel van Saarento et al. ( 2015) in het oog. Het artikel beschrijft een studie naar mediatie-effecten van de KiVa-interventie, de eerste studie die werkingsmechanismen van een antipestprogramma op scholen daadwerkelijk toetst. …
Literatuur
go back to reference Brendgen, M., & Troop-Gordon, W. (2015). School-related factors in the development of bullying perpetration and victimization: Introduction to the Special Section. Journal of Abnormal Child Psychology, 43, 1–4. CrossRefPubMed Brendgen, M., & Troop-Gordon, W. (2015). School-related factors in the development of bullying perpetration and victimization: Introduction to the Special Section. Journal of Abnormal Child Psychology, 43, 1–4. CrossRefPubMed
go back to reference Bronfenbrenner, U., & Morris, P. (2006). The bio-ecological model of human development. In R. M. Lerner & W. Damon (eds.), Handbook of child psychology (6th edn., pp. 793–828). Hoboken: Wiley. Bronfenbrenner, U., & Morris, P. (2006). The bio-ecological model of human development. In R. M. Lerner & W. Damon (eds.), Handbook of child psychology (6th edn., pp. 793–828). Hoboken: Wiley.
go back to reference MacKinnon, D. P. (1994). Analysis of mediating variables in prevention and intervention research. In A. Cázares & L. A. Beatty (eds.), Scientific methods in prevention research (pp. 127–153). Washington, DC: NIDA Research Monograph 139. DHHS Pub. No. 94–3631. MacKinnon, D. P. (1994). Analysis of mediating variables in prevention and intervention research. In A. Cázares & L. A. Beatty (eds.), Scientific methods in prevention research (pp. 127–153). Washington, DC: NIDA Research Monograph 139. DHHS Pub. No. 94–3631.
go back to reference Saarento, S., Boulton, A. J., & Salmivalli, C. (2015). Reducing bullying and victimization: Student- and classroom-level mechanisms of change. Journal of Abnormal Child Psychology, 43, 61–76. CrossRefPubMed Saarento, S., Boulton, A. J., & Salmivalli, C. (2015). Reducing bullying and victimization: Student- and classroom-level mechanisms of change. Journal of Abnormal Child Psychology, 43, 61–76. CrossRefPubMed
go back to reference Salmivalli, C., Kärnä, A., & Poskiparta, E. (2010). Development, evaluation and diffusion of a national anti-bullying program (KiVa). In B. Doll, W. Pfohl, & J. Yoon (eds.), Handbook of youth prevention science (pp. 1–18). New York: Routledge. Salmivalli, C., Kärnä, A., & Poskiparta, E. (2010). Development, evaluation and diffusion of a national anti-bullying program (KiVa). In B. Doll, W. Pfohl, & J. Yoon (eds.), Handbook of youth prevention science (pp. 1–18). New York: Routledge.
go back to reference Veenstra, R. (2014). Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag. Kind en Adolescent, 35, 86–99. CrossRef Veenstra, R. (2014). Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag. Kind en Adolescent, 35, 86–99. CrossRef
go back to reference Wienke, D., Anthonijsz, I., Abrahamse, S., Daamen, W., & Nieuwboer, A. (2015). Beoordeling antipestprogramma’s. Rapportage van de commissie voor het Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Wienke, D., Anthonijsz, I., Abrahamse, S., Daamen, W., & Nieuwboer, A. (2015). Beoordeling antipestprogramma’s. Rapportage van de commissie voor het Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
Metagegevens
Titel
Hoe werken antipestprogramma’s?
Auteur
Prof. dr. Hilde Colpin
Publicatiedatum
25-07-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2015
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-015-0079-y

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Kind en adolescent 3/2015 Naar de uitgave