Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2015

25-07-2015 | Opmerkelijk

Hoe werken antipestprogramma’s?

Auteur: Prof. dr. Hilde Colpin

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Onlangs verscheen in Journal of Abnormal Child Psychology een speciale sectie, getiteld ‘School-related Factors in the Development of Bullying Perpetration and Victimization’. Hoewel de hele sectie bijzonder lezenswaardig is, springt een artikel van Saarento et al. ( 2015) in het oog. Het artikel beschrijft een studie naar mediatie-effecten van de KiVa-interventie, de eerste studie die werkingsmechanismen van een antipestprogramma op scholen daadwerkelijk toetst. …

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
go back to reference Brendgen, M., & Troop-Gordon, W. (2015). School-related factors in the development of bullying perpetration and victimization: Introduction to the Special Section. Journal of Abnormal Child Psychology, 43, 1–4. CrossRefPubMed Brendgen, M., & Troop-Gordon, W. (2015). School-related factors in the development of bullying perpetration and victimization: Introduction to the Special Section. Journal of Abnormal Child Psychology, 43, 1–4. CrossRefPubMed
go back to reference Bronfenbrenner, U., & Morris, P. (2006). The bio-ecological model of human development. In R. M. Lerner & W. Damon (eds.), Handbook of child psychology (6th edn., pp. 793–828). Hoboken: Wiley. Bronfenbrenner, U., & Morris, P. (2006). The bio-ecological model of human development. In R. M. Lerner & W. Damon (eds.), Handbook of child psychology (6th edn., pp. 793–828). Hoboken: Wiley.
go back to reference MacKinnon, D. P. (1994). Analysis of mediating variables in prevention and intervention research. In A. Cázares & L. A. Beatty (eds.), Scientific methods in prevention research (pp. 127–153). Washington, DC: NIDA Research Monograph 139. DHHS Pub. No. 94–3631. MacKinnon, D. P. (1994). Analysis of mediating variables in prevention and intervention research. In A. Cázares & L. A. Beatty (eds.), Scientific methods in prevention research (pp. 127–153). Washington, DC: NIDA Research Monograph 139. DHHS Pub. No. 94–3631.
go back to reference Saarento, S., Boulton, A. J., & Salmivalli, C. (2015). Reducing bullying and victimization: Student- and classroom-level mechanisms of change. Journal of Abnormal Child Psychology, 43, 61–76. CrossRefPubMed Saarento, S., Boulton, A. J., & Salmivalli, C. (2015). Reducing bullying and victimization: Student- and classroom-level mechanisms of change. Journal of Abnormal Child Psychology, 43, 61–76. CrossRefPubMed
go back to reference Salmivalli, C., Kärnä, A., & Poskiparta, E. (2010). Development, evaluation and diffusion of a national anti-bullying program (KiVa). In B. Doll, W. Pfohl, & J. Yoon (eds.), Handbook of youth prevention science (pp. 1–18). New York: Routledge. Salmivalli, C., Kärnä, A., & Poskiparta, E. (2010). Development, evaluation and diffusion of a national anti-bullying program (KiVa). In B. Doll, W. Pfohl, & J. Yoon (eds.), Handbook of youth prevention science (pp. 1–18). New York: Routledge.
go back to reference Veenstra, R. (2014). Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag. Kind en Adolescent, 35, 86–99. CrossRef Veenstra, R. (2014). Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag. Kind en Adolescent, 35, 86–99. CrossRef
go back to reference Wienke, D., Anthonijsz, I., Abrahamse, S., Daamen, W., & Nieuwboer, A. (2015). Beoordeling antipestprogramma’s. Rapportage van de commissie voor het Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Wienke, D., Anthonijsz, I., Abrahamse, S., Daamen, W., & Nieuwboer, A. (2015). Beoordeling antipestprogramma’s. Rapportage van de commissie voor het Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
Metagegevens
Titel
Hoe werken antipestprogramma’s?
Auteur
Prof. dr. Hilde Colpin
Publicatiedatum
25-07-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2015
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-015-0079-y