Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2011 | Original Article | Uitgave 2/2011

Child Psychiatry & Human Development 2/2011

The Utility of Home Problem Pervasiveness and Severity in Classifying Children Identified with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 2/2011
Auteurs:
Tammy D. Barry, Ferne A. Pinard, Christopher T. Barry, Beth H. Garland, Robert D. Lyman

Abstract

Given the propensity for clinical assessment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) to focus on core behavioral symptoms, the current study examined how well other predictors classified children who were diagnosed with ADHD by licensed practitioners. Participants were 91 children (39 ADHD-identified, 52 without ADHD), aged 8 to 13 years. In addition to significantly more ADHD symptoms, the ADHD-identified group exhibited significantly more externalizing problems and internalizing symptoms, less adaptive functioning, and greater problem pervasiveness and severity. Binary logistic regression analyses indicated that problem pervasiveness and severity significantly predicted diagnostic group membership when controlling for other predictors, and pervasiveness added unique variance beyond measures of core ADHD symptoms. Diagnostic utility analyses showed measurement of problem pervasiveness and severity to be a useful tool in the identification of ADHD. Findings provide support for the practical use of a parent-report measure of impairment in the home as part of evidence-based assessment of ADHD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2011

Child Psychiatry & Human Development 2/2011 Naar de uitgave