Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

22-02-2018 | Empirical Research | Uitgave 6/2018

Journal of Youth and Adolescence 6/2018

The Rise and Fall of Depressive Symptoms and Academic Stress in Two Samples of University Students

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 6/2018
Auteurs:
Erin T. Barker, Andrea L. Howard, Rosanne Villemaire-Krajden, Nancy L. Galambos

Abstract

Self-reported depressive experiences are common among university students. However, most studies assessing depression in university students are cross-sectional, limiting our understanding of when in the academic year risk for depression is greatest and when interventions may be most needed. We examined within-person change in depressive symptoms from September to April. Study 1 (N = 198; 57% female; 72% white; Mage = 18.4): Depressive symptoms rose from September, peaked in December, and fell across the second semester. The rise in depressive symptoms was associated with higher perceived stress in December. Study 2 (N = 267; 78.7% female; 67.87% white; Mage = 21.25): Depressive symptoms peaked in December and covaried within persons with perceived stress and academic demands. The results have implications for understanding when and for whom there is increased risk for depressive experiences among university students.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2018

Journal of Youth and Adolescence 6/2018 Naar de uitgave