Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

29-06-2018 | Original Article | Uitgave 1/2019

Child Psychiatry & Human Development 1/2019

The Interactive Effects of Parental Knowledge with Impulsivity and Sensation Seeking in Adolescent Substance Use

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 1/2019
Auteurs:
Charlie Rioux, Natalie Castellanos-Ryan, Sophie Parent, Frank Vitaro, Jean R. Séguin

Abstract

This study examined whether interactions of parental knowledge of adolescent’s whereabouts with impulsivity and sensation seeking in the prediction of adolescent substance use supported the diathesis–stress or differential susceptibility model in 230 15-year old adolescents (53% girls). Interactions between impulsivity and parental knowledge supported the diathesis–stress model with high impulsivity as a vulnerability factor: when impulsivity was higher, low levels of parental knowledge were associated with higher levels of substance use. Interactions between sensation seeking and parental knowledge supported differential susceptibility with low sensation seeking as a susceptibility factor; low parental knowledge was associated with higher substance use and high parental knowledge with lower substance use when sensation seeking was lower. Our results show that impulsivity and sensation seeking should be considered independently. Results support previous research suggesting that impulsivity in adolescence may act as a vulnerability factor and suggests that low sensation seeking may be a susceptibility factor.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2019

Child Psychiatry & Human Development 1/2019 Naar de uitgave