Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2004

01-06-2004 | Introductie

Sociale relaties van kinderen en jeugdigen

Een introductie op het themanummer

Auteurs: Marcel A. G. van Aken, Maja Dekovic, Hans M. Koot, Karine Verschueren, Gerda A. Vlieger-Smid

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

semenvatting

Het onderzoek naar het belang van sociale relaties in de ontwikkeling van kinderen en jeugdigen heeft een moeilijke tijd achter de rug. Door de revolutionaire ontwikkelingen in de genetica kwam er steeds meer aandacht voor de genetische achtergronden van gedrag en van psychopathologie.
Literatuur
go back to reference Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529.CrossRef Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529.CrossRef
go back to reference Boer, F., & Verschueren, K. (2004). Sociale relaties en de ontwikkeling van kinderen: op de voet gevolgd. Kind en Adolescent, 25, 165-175. Boer, F., & Verschueren, K. (2004). Sociale relaties en de ontwikkeling van kinderen: op de voet gevolgd. Kind en Adolescent, 25, 165-175.
go back to reference Bronfenbrenner, U. (1979). Contexts of child rearing: problems and prospects. American Psychologist, 34, 844-850.CrossRef Bronfenbrenner, U. (1979). Contexts of child rearing: problems and prospects. American Psychologist, 34, 844-850.CrossRef
go back to reference Bugenthal, D. B. (2000). Acquisition of the algorithms of social life: a domain-based approach. Psychological Bulletin, 126, 187-219.CrossRef Bugenthal, D. B. (2000). Acquisition of the algorithms of social life: a domain-based approach. Psychological Bulletin, 126, 187-219.CrossRef
go back to reference Bugenthal, D. B., & Goodnow, J. J. (1998). Socialization processes. In W. Damon, & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: vol. 3. Social, emotional, and personality development (5th ed.) (pp. 389-462). New York: Wiley. Bugenthal, D. B., & Goodnow, J. J. (1998). Socialization processes. In W. Damon, & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: vol. 3. Social, emotional, and personality development (5th ed.) (pp. 389-462). New York: Wiley.
go back to reference Buist, K. L., Dekovic, M., Meeus, W., & Van Aken, M. A. G. (2004). Gehechtheid en internaliserend en externaliserend probleemgedrag bij adolescenten. Kind en Adolescent, 25, 132-149.CrossRef Buist, K. L., Dekovic, M., Meeus, W., & Van Aken, M. A. G. (2004). Gehechtheid en internaliserend en externaliserend probleemgedrag bij adolescenten. Kind en Adolescent, 25, 132-149.CrossRef
go back to reference Collins, W. A., Maccoby, E. E., Steinberg, L., Hetherington, E. M., & Bornstein, M. H. (2000). Contemporary research on parenting: the case for nature and nurture. American Psychologist, 44, 218-232.CrossRef Collins, W. A., Maccoby, E. E., Steinberg, L., Hetherington, E. M., & Bornstein, M. H. (2000). Contemporary research on parenting: the case for nature and nurture. American Psychologist, 44, 218-232.CrossRef
go back to reference Donders, W., & Verschueren, K. (2004). Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdgenoten. Een longitudinaal onderzoek bij basisschoolkinderen. Kind en Adolescent, 25, 74-90.CrossRef Donders, W., & Verschueren, K. (2004). Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdgenoten. Een longitudinaal onderzoek bij basisschoolkinderen. Kind en Adolescent, 25, 74-90.CrossRef
go back to reference Greenough, W. T., Black, J. E., & Wallace, C. S. (1987). Experience and brain development. Child Development, 58, 539-559.CrossRef Greenough, W. T., Black, J. E., & Wallace, C. S. (1987). Experience and brain development. Child Development, 58, 539-559.CrossRef
go back to reference Harris, J. R. (1999). Het misverstand opvoeding: over de invloed van ouders op kinderen. Amsterdam: Contact. Harris, J. R. (1999). Het misverstand opvoeding: over de invloed van ouders op kinderen. Amsterdam: Contact.
go back to reference Hartup, W. W., & Stevens, N. (1997). Friendships and adaptation in the life course. Psychological Bulletin, 121, 355-370.CrossRef Hartup, W. W., & Stevens, N. (1997). Friendships and adaptation in the life course. Psychological Bulletin, 121, 355-370.CrossRef
go back to reference Hinde, R. A. (1997). Relationships: A dialectical perspective. East Sussex, England: Psychology Press. Hinde, R. A. (1997). Relationships: A dialectical perspective. East Sussex, England: Psychology Press.
go back to reference Laursen, B., & Bukowski, W. M. (1997). A developmental guide to the organization of close relationships. International Journal of Behavioral Development, 21, 747-770.CrossRef Laursen, B., & Bukowski, W. M. (1997). A developmental guide to the organization of close relationships. International Journal of Behavioral Development, 21, 747-770.CrossRef
go back to reference McCartney, K., Harris, M., & Berbieri, F. (1990). Growing up and growing apart: a developmental meta-analysis of twin studies. Psychological Bulletin, 107, 226-237.CrossRef McCartney, K., Harris, M., & Berbieri, F. (1990). Growing up and growing apart: a developmental meta-analysis of twin studies. Psychological Bulletin, 107, 226-237.CrossRef
go back to reference Patterson, G. R. (1982). Coercive family processes. Eugene, or: Castalia. Patterson, G. R. (1982). Coercive family processes. Eugene, or: Castalia.
go back to reference Prinzie, P. (2004). Externaliserend probleemgedrag en opvoeding bij kinderen van vier tot negen jaar. Cohort-sequentiële, latente groeimodellen. Kind en Adolescent, 25, 91-112.CrossRef Prinzie, P. (2004). Externaliserend probleemgedrag en opvoeding bij kinderen van vier tot negen jaar. Cohort-sequentiële, latente groeimodellen. Kind en Adolescent, 25, 91-112.CrossRef
go back to reference Reis, H. T., Collins, W. A., & Berscheid, E. (2000). The relationship context of human behavior and development. Psychological Bulletin, 126, 844-872.CrossRef Reis, H. T., Collins, W. A., & Berscheid, E. (2000). The relationship context of human behavior and devel­opment. Psychological Bulletin, 126, 844-872.CrossRef
go back to reference VanderValk, I., E., Spruijt, E., De Goede, M., Maas, C., & Meeus, W. (2004). Gezinsstructuur en internaliserend en externaliserend probleemgedrag van adolescenten en jongvolwassenen. Een longitudinaal groeicurveonderzoek. Kind en Adolescent, 25, 150-164.CrossRef VanderValk, I., E., Spruijt, E., De Goede, M., Maas, C., & Meeus, W. (2004). Gezinsstructuur en internaliserend en externaliserend probleemgedrag van adolescenten en jongvolwassenen. Een longitudinaal groeicurveonderzoek. Kind en Adolescent, 25, 150-164.CrossRef
go back to reference Van Lieshout, C. F. M., Verhoeven, M., Gürolu, B., Haselager, G. J. T., & Scholte, R. H. J. (2004). Vriendschappen en antipathieën. Relatienetwerken van kinderen en adolescenten in klasgroepen. Kind en Adolescent, 25, 113-131. Van Lieshout, C. F. M., Verhoeven, M., Gürolu, B., Haselager, G. J. T., & Scholte, R. H. J. (2004). Vriendschappen en antipathieën. Relatienetwerken van kinderen en adolescenten in klasgroepen. Kind en Adolescent, 25, 113-131.
Metagegevens
Titel
Sociale relaties van kinderen en jeugdigen
Een introductie op het themanummer
Auteurs
Marcel A. G. van Aken
Maja Dekovic
Hans M. Koot
Karine Verschueren
Gerda A. Vlieger-Smid
Publicatiedatum
01-06-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2004
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060905

Andere artikelen Uitgave 2/2004

Kind en adolescent 2/2004 Naar de uitgave