01-06-2004 | Artikelen
Vriendschappen en antipathieën
Relatienetwerken van kinderen en adolescenten in klasgroepen
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2004
Log in om toegang te krijgensemenvatting
Vier typen relatienetwerken van 2518 basisschoolleerlingen (1188 meisjes; 1330 jongens) en 3325 adolescenten (1426 meisjes; 1899 jongens), namelijk 1. Alleen Vriendschap, 2. Vriendschap en Antipathie, 3. Alleen Antipathie en 4. Zonder Vriendschap en Antipathie, werden onderling vergeleken. Meisjes hadden vaker netwerktype Alleen Vriendschap; vooral in het basisonderwijs hadden jongens vaker netwerktypen Alleen Antipathie, en Zonder Vriendschap en Antipathie. Meisjes scoorden gunstiger op een aantal maten voor sociale competentie, wat paste bij het relatienetwerk Alleen Vriendschap; de scores van jongens pasten bij hun meer heterogene relatienetwerken. Leerlingen met netwerktype Alleen Antipathie, vooral meisjes, scoorden zeer ongunstig op sociale competentiematen. Bij jongens en meisjes en bij kinderen en adolescenten waren de vier relatienetwerken op vergelijkbare wijze gerelateerd aan verschillende sociometrische statustypen.