Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2014 | Original Article | Uitgave 2/2014

Cognitive Therapy and Research 2/2014

Rumination Moderates the Effects of Cognitive Bias Modification of Attention

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 2/2014
Auteurs:
Kimberly A. Arditte, Jutta Joormann

Abstract

Whereas research on cognitive bias modification of attention has produced promising results, it remains unclear how and for whom such techniques may be most effectively implemented. This study examined how trait rumination moderated the effects of two attention training tasks on biased attention, assessed via eye tracking, and subsequent stress reactivity. Using a modified dot-probe task, participants were trained to develop a negative attention bias, a positive attention bias, or no attention bias. Though neither the train-negative nor the train-positive conditions produced significant main effects on attention biases or emotional reactivity, rumination was found to moderate training efficacy, such that train-positive participants reporting high levels of rumination demonstrated greater early-stage positive attention biases at post-training, as compared to controls. Further, train-negative and train-positive participants who reported low levels of rumination demonstrated greater positive affect following an acute stressor as compared to controls. Theoretical and clinical implications of results are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2014

Cognitive Therapy and Research 2/2014 Naar de uitgave