Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 2/2014

01-04-2014 | Artikel

Over het vóórkomen en voorkómen van neuromythen in het onderwijs

Auteurs: Sanne Dekker, Nikki C. Lee, Jelle Jolles

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 2/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In onze samenleving bestaat momenteel veel aandacht en interesse voor de hersenen in relatie tot leren, ontwikkeling en ontplooiing. Leerkrachten en schoolleiders zijn geïnteresseerd geraakt in de nieuwe wetenschappelijke inzichten over het functioneren van de hersenen en zoeken naar mogelijkheden om deze toe te passen in de klas. Het is mooi dat er zo’n aandacht is ontstaan voor ‘neuropraxis’ op het gebied van educatie. Echter, het blijkt dat de overdracht van neurowetenschappelijke kennis en inzichten niet eenvoudig is: er zijn veel misvattingen in omloop over het brein, de zogenaamde ‘neuromythen’. Dit artikel gaat uitgebreid in op het fenomeen neuromythen in het onderwijs. Er wordt recent onderzoek besproken dat laat zien hoeveel en welke neuromythen er voorkomen onder docenten die geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Daarnaast gaan we in op de mogelijke oorzaken van het ontstaan van nieuwe mythen, en geven we aanbevelingen om de verdere verspreiding van neuromythen te voorkomen.
Literatuur
3.
go back to reference Coffield, F., Moseley, D., Hall, E., & Ecclestone, K. . (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 learning. A systematic and critical review. London: Learning and Skills Research Centre. Coffield, F., Moseley, D., Hall, E., & Ecclestone, K. . (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 learning. A systematic and critical review. London: Learning and Skills Research Centre.
9.
go back to reference Howard-Jones, P. (2010). Introducing Neuroeducational Research: Neuroscience, Education and the Brain from Contexts to Practice. Abingdon: Routledge. Howard-Jones, P. (2010). Introducing Neuroeducational Research: Neuroscience, Education and the Brain from Contexts to Practice. Abingdon: Routledge.
10.
go back to reference Jolles, J. (2011). Ellis en het verbreinen. Over hersenen, gedrag & educatie. Amsterdam − Maastricht: Neuropsych Publishers. Jolles, J. (2011). Ellis en het verbreinen. Over hersenen, gedrag & educatie. Amsterdam − Maastricht: Neuropsych Publishers.
11.
go back to reference Jolles, J., Groot, R.H.M. de, Benthem, J. van, Dekkers, H., Glopper, C. de, Uijlings, H. (2006). Brain Lessons. Maastricht: Neuropsych Publishers. Jolles, J., Groot, R.H.M. de, Benthem, J. van, Dekkers, H., Glopper, C. de, Uijlings, H. (2006). Brain Lessons. Maastricht: Neuropsych Publishers.
12.
go back to reference King, A.J. (2004). Development of multisensory spatial integration. In C. Spence & J. Driver (Eds.), Crossmodal space and crossmodal attention. New York: Oxford University Press. King, A.J. (2004). Development of multisensory spatial integration. In C. Spence & J. Driver (Eds.), Crossmodal space and crossmodal attention. New York: Oxford University Press.
16.
go back to reference OECD. (2002). Understanding the brain: Towards a new learning science. Paris, France: OECD. OECD. (2002). Understanding the brain: Towards a new learning science. Paris, France: OECD.
17.
go back to reference Onderwijsraad (2005). Kwaliteit en inrichting van de lerarenopleidingen. Den Haag. Onderwijsraad (2005). Kwaliteit en inrichting van de lerarenopleidingen. Den Haag.
18.
go back to reference Onderwijsraad (2011). Naar hogere leerprestaties in het voortgezet onderwijs. Den Haag. Onderwijsraad (2011). Naar hogere leerprestaties in het voortgezet onderwijs. Den Haag.
19.
go back to reference Onderwijsraad (2013). Leraar zijn. Den Haag. Onderwijsraad (2013). Leraar zijn. Den Haag.
22.
go back to reference Stephenson, J. (2009). Best practice? Advice provided to teachers about the use of Brain Gym (R) in Australian schools. Australian Journal of Education, 53(2), 109-124.CrossRef Stephenson, J. (2009). Best practice? Advice provided to teachers about the use of Brain Gym (R) in Australian schools. Australian Journal of Education, 53(2), 109-124.CrossRef
26.
Metagegevens
Titel
Over het vóórkomen en voorkómen van neuromythen in het onderwijs
Auteurs
Sanne Dekker
Nikki C. Lee
Jelle Jolles
Publicatiedatum
01-04-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 2/2014
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-014-0046-z

Andere artikelen Uitgave 2/2014

Neuropraxis 2/2014 Naar de uitgave

signalement

Signalement