Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2010 | Uitgave 5/2010

Tijdschrift voor Kindergeneeskunde 5/2010

Nieuwe aanwijzingen voor het ‘Strumazol-syndroom’

Tijdschrift:
Tijdschrift voor Kindergeneeskunde > Uitgave 5/2010
Auteurs:
Mw. T. de Baat, Mw. Y. Koopman-Keemink, Dhr. A. van Haeringen
Belangrijke opmerkingen
kinderarts
klinisch-geneticus

Samenvatting

Een 3-jarige jongen wiens moeder tijdens het eerste trimester van de zwangerschap thiamazol (Strumazol) gebruikte vanwege de ziekte van Graves, werd geboren met verschillende congenitale afwijkingen. Hij had onder meer een (geruptureerde) omphalocele en multipele faciale dysmorfieën. Op de leeftijd van 7 maanden viel tevens een milde ontwikkelingsachterstand op, die zich anderhalf jaar later geheel hersteld had. Zoals eerder in de literatuur beschreven, werd bij deze jongen gedacht aan een teratogeen effect van de medicatie, het ‘Strumazolsyndroom’. Aangezien er steeds meer bewijs komt voor een associatie tussen thiamazolgebruik tijdens de zwangerschap en congenitale afwijkingen, verdient propylthiouracil (PTU) bij behandeling van hyperthyreoïdie tijdens de zwangerschap de voorkeur.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Tijdschrift voor kindergeneeskunde

Het tijdschrift voor kindergeneeskunde is een zeer gedegen wetenschappelijk vakblad waarin alle ontwikkelingen op dit zeer uitgebreide medische deelgebied aan de orde komen. Het tijdschrift verschijnt zes maal per jaar, waaronder minimaal één themanummer.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2010

Tijdschrift voor Kindergeneeskunde 5/2010 Naar de uitgave