TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-03-2005 | Artikelen

Nadelige invloeden van televisiereclame

Een onderzoeksoverzicht

Auteurs: Mevr. Dr. Moniek A. Buijzen, Patti M. Valkenburg

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit artikel geven we een overzicht van het empirische onderzoek naar de nadelige effecten van televisiereclame op kinderen en adolescenten. We bespreken bestaande hypothesen over de invloed van reclame op materialisme, gezinsconflict en ongezonde eetgewoonten. De validiteit van elk van deze hypothesen hebben we getest met behulp van een ‘vote-counting’ analyse. Het kijken naar televisiereclame correleert zwak tot gematigd met zowel materialisme, gezinsconflict als ongezonde eetgewoonten. Ons onderzoeksoverzicht leidt tot verschillende werkhypothesen en suggesties voor toekomstig onderzoek.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Nadelige invloeden van televisiereclame
Een onderzoeksoverzicht
Auteurs
Mevr. Dr. Moniek A. Buijzen
Patti M. Valkenburg
Publicatiedatum
01-03-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2005
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060936