Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

30-09-2016 | Original Paper | Uitgave 12/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2016

Mapping the Network of Neuropsychological Impairment in Children with Autism Spectrum Disorder: A Graph Theoretical Analysis

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 12/2016
Auteurs:
George M. Ibrahim, Benjamin R. Morgan, Vanessa M. Vogan, Rachel C. Leung, Evdokia Anagnostou, Margot J. Taylor

Abstract

Children with autism spectrum disorder (ASD) exhibit social-communicative impairments. Less is known about the neuropsychological profile of ASD, although cognitive and neuropsychological deficits are evident. We modelled neuropsychological function in 20 children with ASD and 20 sex, age and IQ matched typically-developing controls (ages 7–14) as a network of interacting parameters. Graph theoretical analysis was applied to identify critical topographic regions within this network. Two areas were significantly stronger hubs in typically-developing children, the ability to shift attention (p < 0.001) and overall executive function (p < 0.001). Planning/organization was a stronger hub in the cognitive networks of children with ASD (p = 0.001). We show that ASD is not only characterized by impairments in various neurocognitive domains, but also alterations in their interaction.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2016 Naar de uitgave