Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

14-09-2016 | Original Paper | Uitgave 12/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2016

Cognitive and Adaptive Skills in Toddlers Who Meet Criteria for Autism in DSM-IV but not DSM-5

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 12/2016
Auteurs:
Dasal Tenzin Jashar, Laura A. Brennan, Marianne L. Barton, Deborah Fein

Abstract

The current study compared adaptive and cognitive skills, and autism severity of toddlers with an autism spectrum disorder (ASD) diagnosis under DSM-IV but not DSM-5 criteria (DSM-IV only group) to those who met autism criteria under both diagnostic systems (DSM-5 group) and to those without ASD (non-ASD group). The toddlers in the DSM-IV only group were less delayed on various domains of adaptive (Communication, Socialization) and cognitive (Expressive and Receptive language, Fine Motor, Visual Reception) skills, and had less severe symptoms of ASD than the DSM-5 group. Thus, they might have the best potential for successful intervention. The DSM-IV only group did not differ from the non-ASD group in any adaptive or cognitive skills except for socialization skills, the hallmark of ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2016Naar de uitgave