Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2016 | Original Paper | Uitgave 12/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2016

Lexical Processing in Toddlers with ASD: Does Weak Central Coherence Play a Role?

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 12/2016
Auteurs:
Susan Ellis Weismer, Eileen Haebig, Jan Edwards, Jenny Saffran, Courtney E. Venker
Belangrijke opmerkingen

Electronic Supplementary Material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-016-2926-y) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

This study investigated whether vocabulary delays in toddlers with autism spectrum disorders (ASD) can be explained by a cognitive style that prioritizes processing of detailed, local features of input over global contextual integration—as claimed by the weak central coherence (WCC) theory. Thirty toddlers with ASD and 30 younger, cognition-matched typical controls participated in a looking-while-listening task that assessed whether perceptual or semantic similarities among named images disrupted word recognition relative to a neutral condition. Overlap of perceptual features invited local processing whereas semantic overlap invited global processing. With the possible exception of a subset of toddlers who had very low vocabulary skills, these results provide no evidence that WCC is characteristic of lexical processing in toddlers with ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (DOCX 21 KB)
10803_2016_2926_MOESM1_ESM.docx
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2016 Naar de uitgave