Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 1/2015

01-03-2015 | Artikelen

Hoe houd ik mijn zelfbeeld op peil? Over het reguleren van de zelfwaardering

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In twee studies met dezelfde onderzoekspopulatie zijn het gebruik en de effectiviteit onderzocht van verschillende zelfregulatiestrategieën op het herstel van zelfwaardering na een schaamtevolle ervaring. Aan dit onderzoek namen 533 kinderen deel in de leeftijd van 10 tot 13 jaar van twaalf reguliere basisscholen. In studie 1 werd het oordeel van kinderen gevraagd over het gebruik en de effectiviteit van een defensieve strategie en van een zelfcompassiestrategie. In studie 2 werd in een experimentele opzet getoetst of zelfcompassie en positieve zelfbeweringen effectiever zijn dan een defensieve zelfregulatiestrategie. De resultaten ondersteunen de gunstige werking van sommige zelfregulatiestrategieën en het gebrek aan effect van de defensieve strategie. Kinderen met een gezonde zelfwaardering maken eerder gebruik van zelfcompassie dan kinderen met een kwetsbare positieve zelfwaardering (studie 1). Positieve zelfbeweringen zijn effectiever voor het herstel van de zelfwaardering dan defensieve strategieën; dit geldt in mindere mate voor zelfcompassie (studie 2).
Literatuur
go back to reference Cohen, J., & Cohen, P. (1983). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates. Cohen, J., & Cohen, P. (1983). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
go back to reference Crocker, J., & Park, L. E. (2003). Seeking self-esteem: Construction, maintenance, and protection of self-worth. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (pp. 291–313). New York: The Guilford Press. Crocker, J., & Park, L. E. (2003). Seeking self-esteem: Construction, maintenance, and protection of self-worth. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (pp. 291–313). New York: The Guilford Press.
go back to reference Frederickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologists, 56, 218–226.CrossRef Frederickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologists, 56, 218–226.CrossRef
go back to reference Fredrickson, B. L., & Cohn, M. A. (2008). Positive emotions. In M. Lewis, J. M. Haviland-Jones, & L. F. Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd ed., pp. 777–796). New York: Guilford Press. Fredrickson, B. L., & Cohn, M. A. (2008). Positive emotions. In M. Lewis, J. M. Haviland-Jones, & L. F. Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd ed., pp. 777–796). New York: Guilford Press.
go back to reference Güldner, M. G., & Stegge, H. (2013). Beschermt een gezonde zelfwaardering tegen de negatieve gevolgen van falen en kritiek? Kind en Adolescent, 34(1), 45–58.CrossRef Güldner, M. G., & Stegge, H. (2013). Beschermt een gezonde zelfwaardering tegen de negatieve gevolgen van falen en kritiek? Kind en Adolescent, 34(1), 45–58.CrossRef
go back to reference Güldner, M. G., Stegge, H., Smits, M., & Thomaes, S. (2010) De kwetsbaarheid van de narcistische zelfwaardering bij kinderen. Kind en Adolescent, 31(1), 4–15.CrossRef Güldner, M. G., Stegge, H., Smits, M., & Thomaes, S. (2010) De kwetsbaarheid van de narcistische zelfwaardering bij kinderen. Kind en Adolescent, 31(1), 4–15.CrossRef
go back to reference Harter, S. (2006). The self. In W. Damon, R. M. Lerner (Series Eds.), & N. Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional, and personality development (pp. 505–570). New York: Wiley. Harter, S. (2006). The self. In W. Damon, R. M. Lerner (Series Eds.), & N. Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional, and personality development (pp. 505–570). New York: Wiley.
go back to reference Hepper, E. G., Gramzow, R. H., & Sedikides, C. (2010). Individual differences in self-enhancement and self-protection strategies: An integrative analysis. Journal of Personality, 78, 781–814.CrossRefPubMed Hepper, E. G., Gramzow, R. H., & Sedikides, C. (2010). Individual differences in self-enhancement and self-protection strategies: An integrative analysis. Journal of Personality, 78, 781–814.CrossRefPubMed
go back to reference Kernis, M. H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self-esteem. Psychological Inquiry, 14, 1–26.CrossRef Kernis, M. H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self-esteem. Psychological Inquiry, 14, 1–26.CrossRef
go back to reference Lang, P. J., Bradley, M. M., & Cuthbert, B. N. (2008). International affective picture system (IAPS): Affective ratings of pictures and instruction manual. Technical Report A-8. Gainesville: University of Florida. Lang, P. J., Bradley, M. M., & Cuthbert, B. N. (2008). International affective picture system (IAPS): Affective ratings of pictures and instruction manual. Technical Report A-8. Gainesville: University of Florida.
go back to reference Leary, M. R., Tate, E. B., Adams, C. E., Allen, A. B., & Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 887–904.CrossRefPubMed Leary, M. R., Tate, E. B., Adams, C. E., Allen, A. B., & Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 887–904.CrossRefPubMed
go back to reference Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85–102.CrossRef Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85–102.CrossRef
go back to reference Neff, K., Hsieh, Y.-P., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping in academic failure. Self and identity, 4, 263–287.CrossRef Neff, K., Hsieh, Y.-P., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping in academic failure. Self and identity, 4, 263–287.CrossRef
go back to reference Robins, R. W., & Beer, J. S. (2001). Positive illusions about the self: short-term benefits and long-term costs. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 340–352.CrossRefPubMed Robins, R. W., & Beer, J. S. (2001). Positive illusions about the self: short-term benefits and long-term costs. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 340–352.CrossRefPubMed
go back to reference Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent selfimage. Princeton: Princeton University Press. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent selfimage. Princeton: Princeton University Press.
go back to reference Stegge, H., & Thomaes, S. (2007). Korte lontjes en opgeblazen egoʼs: Over schaamte, zelfbeeld en agressie. Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 34(2), 5–23. Stegge, H., & Thomaes, S. (2007). Korte lontjes en opgeblazen egoʼs: Over schaamte, zelfbeeld en agressie. Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 34(2), 5–23.
go back to reference Tangney, J. P. (2003). Self-relevant emotions. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.). Handbook of self and identity (pp. 384–400). New York: The Guilford Press. Tangney, J. P. (2003). Self-relevant emotions. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.). Handbook of self and identity (pp. 384–400). New York: The Guilford Press.
go back to reference Thomaes, S., Bushman, B. J., Stegge, H., & Olthof, T. (2008a). Trumping shame by blasts of noise: Narcissism, self-esteem, shame, and aggression in young adolescents. Child Development, 79(6), 1792–1801. Thomaes, S., Bushman, B. J., Stegge, H., & Olthof, T. (2008a). Trumping shame by blasts of noise: Narcissism, self-esteem, shame, and aggression in young adolescents. Child Development, 79(6), 1792–1801.
go back to reference Thomaes, S., Stegge, H., Bushman, B. J., Olthof, T., & Dennissen, J. (2008b). Development and validation of the Childhood Narcissism Scale. Journal of Personality Assessment, 90(4), 382–391.CrossRefPubMed Thomaes, S., Stegge, H., Bushman, B. J., Olthof, T., & Dennissen, J. (2008b). Development and validation of the Childhood Narcissism Scale. Journal of Personality Assessment, 90(4), 382–391.CrossRefPubMed
go back to reference Thomaes, S., Stegge, H., Olthof, T., Bushman, B. J., & Nezlek, J. B. (2011) Shame inside-out: “Humiliated Fury” in young adolescents. Emotion, 11(4), 786–793.CrossRefPubMed Thomaes, S., Stegge, H., Olthof, T., Bushman, B. J., & Nezlek, J. B. (2011) Shame inside-out: “Humiliated Fury” in young adolescents. Emotion, 11(4), 786–793.CrossRefPubMed
go back to reference Wood, J., Perunovie, E., & Lee, J. W. (2009). Positive self-statements: Power for some, peril for others. Psychological Science, 20, 860–866.CrossRefPubMed Wood, J., Perunovie, E., & Lee, J. W. (2009). Positive self-statements: Power for some, peril for others. Psychological Science, 20, 860–866.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Hoe houd ik mijn zelfbeeld op peil? Over het reguleren van de zelfwaardering
Publicatiedatum
01-03-2015
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2015
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-014-0067-7

Andere artikelen Uitgave 1/2015

Kind en adolescent 1/2015 Naar de uitgave