01-03-2015 | Opmerkelijk
ADHD: van DSM-IV-TR naar DSM-5
Auteur:
Assoc. Prof. Dieter Baeyens
Gepubliceerd in:
Kind en adolescent
|
Uitgave 1/2015
Log in om toegang te krijgen
Extract
Na aanhoudende speculaties over nieuwe symptomen, nieuwe subtypes en andere ingrijpende aanpassingen in de diagnostische criteria van Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), bleek bij de publicatie van de vijfde editie van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM; American Psychiatric Association (APA)
2013) dat de fundamentele conceptualisering van de stoornis niet werd gewijzigd. ADHD blijft gedefinieerd als een persisterend patroon van onoplettendheid en/of hyperactiviteit-impulsiviteit waaruit beperkingen in het functioneren voortvloeien. Wel nieuw is dat ADHD voortaan in het Nederlands staat voor de Aandachtsdeficiëntie-/Hyperactiviteitsstoornis (voorheen Aandachtstekortstoornis met Hyperactiviteit). De veelgehoorde kritiek dat de diagnostische criteria van ADHD in de DSM-IV TR (APA
2000) zich te nadrukkelijk richtten op kenmerkende gedragsbeschrijvingen voor de kindertijd, wordt in de DSM-5 (APA
2013) verholpen door een reeks gerichte (volwassenvriendelijke) aanpassingen. …