Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2007

01-06-2007 | Article

Hiërarchische analyse van de WISC-III nader toegelicht: vragen en antwoorden

Auteur: Yaron Kaldenbach

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

In dit artikel wordt ingegaan op vragen, discussiepunten en overwegingen ten aanzien van de hiërarchische analysemethode voor de WISC-III (Kaldenbach, 2006). Met behulp van deze informatie kan de lezer onderbouwde keuzes maken met betrekking tot de manier van analyseren, interpreteren en rapporteren in relatie tot de WISC-III. Via www.​kindenadolescent​.​nl kan een uitgebreidere versie van dit artikel worden gedownload.
Voetnoten
1
De WISC-III-Scorehulp is een gratis te downloaden Excel-bestand waarmee de WISC-III volgens de hiërarchische analysemethode kan worden gescoord. De meest recente versie is eenvoudig te vinden en te downloaden via zoekmachines onder de treffer ‘scorehulp’.
 
Literatuur
go back to reference Bannatyne, A. (1974). A note on the reorganization on the WISC scale scores. Journal of Learning Disabilities, 1, 272-274. Bannatyne, A. (1974). A note on the reorganization on the WISC scale scores. Journal of Learning Disabilities, 1, 272-274.
go back to reference Georgas, J., Weiss, L.G., Vijver, F.J.R. van de & Saklofske, D.H. (2003). Culture and children’s intelligence: Cross-cultural analysis of the WISC-III. New York: Academic Press. Georgas, J., Weiss, L.G., Vijver, F.J.R. van de & Saklofske, D.H. (2003). Culture and children’s intelligence: Cross-cultural analysis of the WISC-III. New York: Academic Press.
go back to reference Kaldenbach, Y. (2006). De WISC-III anno 2006: een voorstel tot eenduidige en hiërarchische analyse, interpretatie en rapportage. Kind en Adolescent Praktijk, 5(3), 128-136. Kaldenbach, Y. (2006). De WISC-III anno 2006: een voorstel tot eenduidige en hiërarchische analyse, interpretatie en rapportage. Kind en Adolescent Praktijk, 5(3), 128-136.
go back to reference Kaufman, A.S. (1994). Intelligent testing with the WISC-III. New York: John Wiley & Sons. Kaufman, A.S. (1994). Intelligent testing with the WISC-III. New York: John Wiley & Sons.
go back to reference Kaufman, A.S. & Lichtenberger, E.O. (2000). Essentials of WISC-III and WPPSI-R assessment. New York: John Wiley & Sons. Kaufman, A.S. & Lichtenberger, E.O. (2000). Essentials of WISC-III and WPPSI-R assessment. New York: John Wiley & Sons.
go back to reference Kort, W., Schittekatte, M., Dekker, P.H., Verhaeghe, P., Compaan, E.L., Bosmans, M. & Vermeir, G. (2005). WISC-IIINL Wechsler Intelligence Scale for Children. David Wechsler. Derde Editie NL. Handleiding en Verantwoording. Amsterdam: Harcourt Test Publishers. Amsterdam: NIP Dienstencentrum. Kort, W., Schittekatte, M., Dekker, P.H., Verhaeghe, P., Compaan, E.L., Bosmans, M. & Vermeir, G. (2005). WISC-IIINL Wechsler Intelligence Scale for Children. David Wechsler. Derde Editie NL. Handleiding en Verantwoording. Amsterdam: Harcourt Test Publishers. Amsterdam: NIP Dienstencentrum.
go back to reference Kraijer, D.W. & Plas, J.J. (2006). Handboek psychodiagnostiek en beperkte begaafdheid, vierde volledig herziene uitgave. Amsterdam: Harcourt. Kraijer, D.W. & Plas, J.J. (2006). Handboek psychodiagnostiek en beperkte begaafdheid, vierde volledig herziene uitgave. Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2000). Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland. Amsterdam: NDC, Assen: Van Gorcum. Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2000). Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland. Amsterdam: NDC, Assen: Van Gorcum.
go back to reference Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2005). Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland, aanvulling 2005/03, 23-38. Amsterdam: Boom test uitgevers. Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2005). Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland, aanvulling 2005/03, 23-38. Amsterdam: Boom test uitgevers.
go back to reference Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2004). Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland, aanvulling 2004/01, 17-18. Amsterdam: Boom test uitgevers. Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2004). Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland, aanvulling 2004/01, 17-18. Amsterdam: Boom test uitgevers.
go back to reference Nieuwenhuis, K.H.M. (2005). Analyse van WISC-scores bij kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis: een onderzoek naar simultane en sequentiële informatieverwerking, procedurele en declaratieve kennis en aandachtsproblemen. Doctorale dissertatie. Amsterdam: UvA. Nieuwenhuis, K.H.M. (2005). Analyse van WISC-scores bij kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis: een onderzoek naar simultane en sequentiële informatieverwerking, procedurele en declaratieve kennis en aandachtsproblemen. Doctorale dissertatie. Amsterdam: UvA.
go back to reference Ottem, E. (2003). Confirmatory factor analysis of the WPPSI, WPPSI-R, and WISC-R: evaluation of a model based on knowledge-dependent and processing-dependent subtests. Journal of Psychoeducational Assessment, 21(1), 3-15. Ottem, E. (2003). Confirmatory factor analysis of the WPPSI, WPPSI-R, and WISC-R: evaluation of a model based on knowledge-dependent and processing-dependent subtests. Journal of Psychoeducational Assessment, 21(1), 3-15.
go back to reference Ottem, E. (1999). The structures of the WISC-R subtests: a comparison of the IQ-profiles of reading impaired and autistic subjects. Scandinavian Journal of Psychology, 40(1), 1-9. Ottem, E. (1999). The structures of the WISC-R subtests: a comparison of the IQ-profiles of reading impaired and autistic subjects. Scandinavian Journal of Psychology, 40(1), 1-9.
go back to reference Pesch, W. & Ponsioen, A. (2004). Flinterdunne en flagrante Flynn-effecten bij licht verstandelijk gehandicapte kinderen. Aanbevelingen voor het gebruik van de WISC-III. De psycholoog, 39(2), 64-68. Pesch, W. & Ponsioen, A. (2004). Flinterdunne en flagrante Flynn-effecten bij licht verstandelijk gehandicapte kinderen. Aanbevelingen voor het gebruik van de WISC-III. De psycholoog, 39(2), 64-68.
go back to reference Prifitera, A., Saklofske, D.H. & Weiss, L.G. (2005). WISC-IV clinical use and interpretation. Scientist-practitioner perspectives. Oxford: Elsevier Academic Press. Prifitera, A., Saklofske, D.H. & Weiss, L.G. (2005). WISC-IV clinical use and interpretation. Scientist-practitioner perspectives. Oxford: Elsevier Academic Press.
go back to reference Resing, W. & Blok, J. (2002). De classificatie van intelligentiescores: voorstel voor een eenduidig systeem. De Psycholoog, 37(5), 244-248. Resing, W. & Blok, J. (2002). De classificatie van intelligentiescores: voorstel voor een eenduidig systeem. De Psycholoog, 37(5), 244-248.
go back to reference Sattler, J. M., & Saklofske, D. H. (2001). Interpreting the WISC-III. In: J. M. Sattler (Ed.), Assessment of children: Cognitive applications (4th ed.). San Diego, CA: Jerome M. Sattler Publisher Inc. Sattler, J. M., & Saklofske, D. H. (2001). Interpreting the WISC-III. In: J. M. Sattler (Ed.), Assessment of children: Cognitive applications (4th ed.). San Diego, CA: Jerome M. Sattler Publisher Inc.
go back to reference Smulders, F.J.H. (1969). Het transporteren van testuitslagen. De Psycholoog, 4, 65-66/251-256. Smulders, F.J.H. (1969). Het transporteren van testuitslagen. De Psycholoog, 4, 65-66/251-256.
go back to reference Snijders, J.Th., Tellegen, P.J. & Laros, J.A. (1988). Snijders-Oomen nietverbale intelligentietest S.O.N.-R 51/2-17. Verantwoording en handleiding. Groningen: Wolters-Noordhoff. Snijders, J.Th., Tellegen, P.J. & Laros, J.A. (1988). Snijders-Oomen nietverbale intelligentietest S.O.N.-R 51/2-17. Verantwoording en handleiding. Groningen: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Wechsler, D. (1991). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children-third edition. San Antonio, TX: Psychological Corporation. Wechsler, D. (1991). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children-third edition. San Antonio, TX: Psychological Corporation.
go back to reference Weiss, L.G., Saklofske, D.H., Prifitera, A. & Holdnack, J.A. (2006). WISCIV advanced clinical interpretation. Oxford: Elsevier Academic Press. Weiss, L.G., Saklofske, D.H., Prifitera, A. & Holdnack, J.A. (2006). WISCIV advanced clinical interpretation. Oxford: Elsevier Academic Press.
Metagegevens
Titel
Hiërarchische analyse van de WISC-III nader toegelicht: vragen en antwoorden
Auteur
Yaron Kaldenbach
Publicatiedatum
01-06-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2007
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059634

Andere artikelen Uitgave 2/2007

Kind & Adolescent Praktijk 2/2007 Naar de uitgave

GEZIEN EN GELEZEN

Wijze Lesen Vor Kinderen