Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 8/2008

01-08-2008 | Wetenschappelijke artikelen

Gebruikersparticipatie bij het ontwerp van een CQI-keuzewebsite

Auteurs: Dr. Huibert Tange, Albine Moser, Irene Korstjens, Trudy van der Weijden

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 8/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Doel: Empirisch inzicht verkrijgen in de rol van gebruikersparticipatie bij het ontwerp van een website met CQI-keuzeinformatie. Dit is informatie over patiëntenervaringen in zorginstellingen. Methode: Op basis van literatuurstudie en eenexpert panel werd een papieren ontwerp voor een CQI-website voor electieve heup- en knieoperaties gemaakt. Dit ontwerp werd aangepast op basis van een kwalitatief-descriptieve studie onder 18 consumenten die recentelijk (<5 jaar geleden) een heup- of knieoperatie hadden ondergaan. Dataverzameling vond plaats via cognitieve interviews en focusgroepen. Hierna werd het ontwerp nogmaals door experts beoordeeld. De resultaten werden thematische geanalyseerd. Resultaten: Het definitieve ontwerp was voor de consumenten goed te begrijpen en te gebruiken. De consumenten stelden echter andere zaken aan de orde dan de experts. Ze beoordeelden het ontwerp niet alleen op presentatie, maar ook op inhoud. Ze hadden meer vertrouwen in persoonlijke ervaringen dan in wetenschappelijk onderbouwde CQI-informatie. Wel maakte deze informatie hen bewuster van de kwaliteitsfactoren die een rol kunnen spelen. Conclusie: Gebruikersparticipatie draagt bij tot een completer website-ontwerp waarin ook rekening wordt gehouden met aspecten waarvoor experts minder aandacht hebben. Wetenschappelijke onderbouwing van de CQI-keuzehulp is niet genoeg om het vertrouwen van de gebruiker te winnen.
Literatuur
1.
go back to reference Lugtenberg M, Westert GP. Kwaliteit van de gezondheidszorg en keuze-informatie voor burgers. Tilburg: Universiteit van Tilburg, 2007. Lugtenberg M, Westert GP. Kwaliteit van de gezondheidszorg en keuze-informatie voor burgers. Tilburg: Universiteit van Tilburg, 2007.
2.
go back to reference Hibbard JH, Slovic P, Peters E, Finucane ML. Strategies for reporting health plan performance information to consumers: evidence from controlled studies. Health Service Res 2002;37:291-313. Hibbard JH, Slovic P, Peters E, Finucane ML. Strategies for reporting health plan performance information to consumers: evidence from controlled studies. Health Service Res 2002;37:291-313.
3.
go back to reference Barr JK, Gianotti TE, Sofaer S, Duquette CE, Waters WJ, Petrillo MK. Using public reports of patient satisfaction for hospital quality improvement. Health Res Educ Trust 2006;41(3 Part I):663-82. Barr JK, Gianotti TE, Sofaer S, Duquette CE, Waters WJ, Petrillo MK. Using public reports of patient satisfaction for hospital quality improvement. Health Res Educ Trust 2006;41(3 Part I):663-82.
4.
go back to reference Vaiana ME, McGlynn EA. What cognitive science tells us about the design of reports for consumers. Med Care Res Rev 2002;59:3-35. Vaiana ME, McGlynn EA. What cognitive science tells us about the design of reports for consumers. Med Care Res Rev 2002;59:3-35.
5.
go back to reference Harris-Kojetin LD, McCormack A, Jael EF, Sangl JA, Garfinkel SA. Development and testing of consumer/purchaser reports. Health Service Res 2001;36:447-76. Harris-Kojetin LD, McCormack A, Jael EF, Sangl JA, Garfinkel SA. Development and testing of consumer/purchaser reports. Health Service Res 2001;36:447-76.
6.
go back to reference Harris-Kojetin LD, McCormack LA, Jael EF, Sangl JA, Garfinkel SA. Creating a more effective health plan quality reports for consumers: lessons from a synthesis of qualitative testing. Health Services Res 2001;36:447-76. Harris-Kojetin LD, McCormack LA, Jael EF, Sangl JA, Garfinkel SA. Creating a more effective health plan quality reports for consumers: lessons from a synthesis of qualitative testing. Health Services Res 2001;36:447-76.
7.
go back to reference Harris-Kojetin L, Uhrig JD, Williams P et al. The "choose with care system"- Development of education materials to support informed Medicare health plan choices. J Health Commun 2007;12:133-56. Harris-Kojetin L, Uhrig JD, Williams P et al. The "choose with care system"- Development of education materials to support informed Medicare health plan choices. J Health Commun 2007;12:133-56.
8.
go back to reference Sofaer S, Firminger K. Patient perceptions of the quality of health services. Ann Rev Public Health. 2005;26:513-59. Sofaer S, Firminger K. Patient perceptions of the quality of health services. Ann Rev Public Health. 2005;26:513-59.
9.
go back to reference McGee J, Kanouse D-E, Sofaer S, Hargraves J-L, Hoy E, Kleimann S. Making survey results easy to report to consumers: how reporting needs guided survey design in CAHPS. Med Care 1999;37:MS32-40. McGee J, Kanouse D-E, Sofaer S, Hargraves J-L, Hoy E, Kleimann S. Making survey results easy to report to consumers: how reporting needs guided survey design in CAHPS. Med Care 1999;37:MS32-40.
10.
go back to reference Van Nie NC, Hollands LJM, Hamers JPH. Consumenteninformatie en transparantie van zorg in verpleeg- en verzorgingstehuizen in opdracht van de Inspectie voor de gezondheidszorg. Maastricht: Universiteit Maastricht, 2007. Van Nie NC, Hollands LJM, Hamers JPH. Consumenteninformatie en transparantie van zorg in verpleeg- en verzorgingstehuizen in opdracht van de Inspectie voor de gezondheidszorg. Maastricht: Universiteit Maastricht, 2007.
11.
go back to reference Stubbe JH, Gelsema T, Delnoij D. The Consumer Quality Index Hip Knee Questionnaire measuring patient’s experiences with quality of care after a total hip or knee arthroplasty. BMC Health Services Res 2007;7(60). Stubbe JH, Gelsema T, Delnoij D. The Consumer Quality Index Hip Knee Questionnaire measuring patient’s experiences with quality of care after a total hip or knee arthroplasty. BMC Health Services Res 2007;7(60).
12.
go back to reference Delnoij DM, Asbroek TG, Arah OA et al. Made in the USA: the import of American Consumer Assessment of Health Plan Surveys (CAHPS) into the Dutch social insurance system. Eur J Public Health. 2006;16:652-9. Delnoij DM, Asbroek TG, Arah OA et al. Made in the USA: the import of American Consumer Assessment of Health Plan Surveys (CAHPS) into the Dutch social insurance system. Eur J Public Health. 2006;16:652-9.
13.
go back to reference Stechler A, Linnan L. Process evaluation for public health interventions and research. San Francisco, CA: Jossy-Bass, 2002. Stechler A, Linnan L. Process evaluation for public health interventions and research. San Francisco, CA: Jossy-Bass, 2002.
14.
go back to reference Polit DF, Beck CT. Nursing research. Principles and methods. 7 ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2004. Polit DF, Beck CT. Nursing research. Principles and methods. 7 ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2004.
15.
go back to reference Willis GB. Cognitive interviewing. A "how to" guide. Research Triangle Park: Research Triangle Institute, 1999. Willis GB. Cognitive interviewing. A "how to" guide. Research Triangle Park: Research Triangle Institute, 1999.
16.
go back to reference Aitken LM, Mardegan KJ. "Thinking aloud": data collection in the natural setting. West J Nurs Res 2000;22:841-53. Aitken LM, Mardegan KJ. "Thinking aloud": data collection in the natural setting. West J Nurs Res 2000;22:841-53.
17.
go back to reference Assema P, Mesters I, Kok G. Het fokusgroep-interview: een stappenplan. Tijdschr Soc Gezondheidsz 1992;70:431-7. Assema P, Mesters I, Kok G. Het fokusgroep-interview: een stappenplan. Tijdschr Soc Gezondheidsz 1992;70:431-7.
19.
go back to reference Beaulieu ND. Quality information and consumer health plan choices. J Health Econom 2002;21:43-63. Beaulieu ND. Quality information and consumer health plan choices. J Health Econom 2002;21:43-63.
21.
go back to reference Peters E, Hibbard J, Slovic P, Dieckmann N. Numeracy skills and the communication, comprehension, and use of risk-benefit information. Health Aff 2007;26:741-8. Peters E, Hibbard J, Slovic P, Dieckmann N. Numeracy skills and the communication, comprehension, and use of risk-benefit information. Health Aff 2007;26:741-8.
22.
go back to reference Damman OC, Hendriks M, Triemstra AHM, Delnoij DMJ. Kwaliteitsinformatie over de zorg: hoe te presenteren aan de consument? Forum. 2007;3:136-8. Damman OC, Hendriks M, Triemstra AHM, Delnoij DMJ. Kwaliteitsinformatie over de zorg: hoe te presenteren aan de consument? Forum. 2007;3:136-8.
23.
go back to reference Lubalin JS, Harris-Kojetin LD. What do consumers want and need to know in making health care choices? Med Care Res Rev 1999;56 (Suppl. 1):67-102. Lubalin JS, Harris-Kojetin LD. What do consumers want and need to know in making health care choices? Med Care Res Rev 1999;56 (Suppl. 1):67-102.
24.
go back to reference Hibbard J-H, Sofaer S. Condition-specific performance information: assessing salience, comprehension, and approaches for communicating quality. Health Care-Financing Rev 1996;18:95-109. Hibbard J-H, Sofaer S. Condition-specific performance information: assessing salience, comprehension, and approaches for communicating quality. Health Care-Financing Rev 1996;18:95-109.
25.
go back to reference LOC Rapport. Hoe zoekt de Cliënt? Onderzoeksverslag. Utrecht: LOC, 2005. LOC Rapport. Hoe zoekt de Cliënt? Onderzoeksverslag. Utrecht: LOC, 2005.
26.
go back to reference Cheng S-H, Song H-Y. Physician performance information and consumer choice: a survey of subjects with the freedom to choose between doctors. Qual Safety Health Care 2004;13:98-101. Cheng S-H, Song H-Y. Physician performance information and consumer choice: a survey of subjects with the freedom to choose between doctors. Qual Safety Health Care 2004;13:98-101.
27.
go back to reference Peters E, Dieckmann N, Dixon A, Hibbard JH, Mertz CK. Less is more in presenting quality information to consumers. Med Care Res Rev 2007;64:169-90. Peters E, Dieckmann N, Dixon A, Hibbard JH, Mertz CK. Less is more in presenting quality information to consumers. Med Care Res Rev 2007;64:169-90.
28.
go back to reference Hibbard JH, Slovic P, Jewett JJ. Informing consumer decisions in health care: implications from decision-making research. The Milbank Quart 1997;75:395-414. Hibbard JH, Slovic P, Jewett JJ. Informing consumer decisions in health care: implications from decision-making research. The Milbank Quart 1997;75:395-414.
29.
go back to reference Feldman-Stewart D, Brundage MD, Zotov V. Further insight into the perception of quantitative information: judgments of gist in treatment decisions. Med Decision Making 2007; 27:34-43. Feldman-Stewart D, Brundage MD, Zotov V. Further insight into the perception of quantitative information: judgments of gist in treatment decisions. Med Decision Making 2007; 27:34-43.
30.
go back to reference Coney MB, Steehouder M. Role playing on the web: guidelines for designingand evaluating personas online. Technical Commun 2000;47:327-40. Coney MB, Steehouder M. Role playing on the web: guidelines for designingand evaluating personas online. Technical Commun 2000;47:327-40.
31.
go back to reference Wensing M, Elwyn G. Improving the quality of health care. Methods for incorporating patients’ view in health care. BMJ 2003;326:877-97. Wensing M, Elwyn G. Improving the quality of health care. Methods for incorporating patients’ view in health care. BMJ 2003;326:877-97.
32.
go back to reference Abma TA, Widdershoven GAM. Responsieve evaluatie. Interactief onderzoek in de praktijk. Den Haag: LEMMA, 2006. Abma TA, Widdershoven GAM. Responsieve evaluatie. Interactief onderzoek in de praktijk. Den Haag: LEMMA, 2006.
Metagegevens
Titel
Gebruikersparticipatie bij het ontwerp van een CQI-keuzewebsite
Auteurs
Dr. Huibert Tange
Albine Moser
Irene Korstjens
Trudy van der Weijden
Publicatiedatum
01-08-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 8/2008
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082148

Andere artikelen Uitgave 8/2008

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 8/2008 Naar de uitgave