Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

14-02-2015 | Original Article | Uitgave 6/2015

Child Psychiatry & Human Development 6/2015

Effects of Callous–Unemotional Traits on the Association Between Parenting and Child Conduct Problems

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 6/2015
Auteurs:
Kathleen I. Crum, Daniel A. Waschbusch, Daniel M. Bagner, Stefany Coxe

Abstract

The current study investigated whether and how callous–unemotional traits (CU) moderated the association between specific parenting practices and child conduct problems (CP) with a special consideration of informant patterns. Associations between CU, ODD and CD symptom severity, and the parenting practices of deficient monitoring, positive involvement, and negative/ineffective discipline were examined across parent and teacher reports on 851 elementary-school students. Relative to children with low CU, in children with high CU: (1) positive parenting was associated with lower CD, but increased ODD; (2) negative/ineffective discipline was associated with increased ODD; (3) deficient monitoring was associated with increased CD. Results were not robust across informants. These findings suggest that in the context of CU, the associations between parenting and CP differ based on parenting characteristics, CP dimensions, and informant, and that families may benefit from treatment targeting specific parenting practices based on CP symptom profiles.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2015

Child Psychiatry & Human Development 6/2015 Naar de uitgave