Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

11-01-2015 | Original Article | Uitgave 6/2015

Child Psychiatry & Human Development 6/2015

Why Mothers and Young Children Agree or Disagree in Their Reports of the Child’s Problem Behavior

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 6/2015
Auteurs:
Ank P. Ringoot, Jan van der Ende, Pauline W. Jansen, Jeffrey R. Measelle, Maartje Basten, Pety So, Vincent W. V. Jaddoe, Albert Hofman, Frank C. Verhulst, Henning Tiemeier
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10578-014-0531-x) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

This study examined multiple determinants of discrepancies between mother and child reports of problem behavior. In 5,414 6-year-olds, child problem behavior was assessed by self-report using the Berkeley Puppet Interview and by maternal report using the Child Behavior Checklist. Patterns in mother–child reports were modeled using latent profile analysis. Four profiles, differing in problem level, and the direction and magnitude of mother–child discrepancies, were identified: one profile representing agreement (46 %), another representing slight discrepancies (30 %), and two representing higher problem levels and more discrepancies. In the latter two profiles either children (11 %) or mothers (13 %) reported more problems. Compared to the first profile, the second was predominantly characterized by a positive family environment, the third by child cognitive difficulties, and the fourth by harsh discipline and poor family functioning. Knowledge about specific child/family characteristics that contribute to mother–child discrepancies can help to interpret informants’ reports and to make diagnostic decisions.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2015

Child Psychiatry & Human Development 6/2015 Naar de uitgave