Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

21-02-2015 | Original Article | Uitgave 6/2015

Child Psychiatry & Human Development 6/2015

Predictors and Moderators of Clinical Outcomes in Adolescents with Severe Mental Disorders After an Assertive Community Treatment

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 6/2015
Auteurs:
Sébastien Urben, Vanessa Baier, Gregory Mantzouranis, Eva Pigois, Caroline Graap, Fabienne Dutoit, Mélanie Cherix-Parchet, Coralie Henz, Aymeric Faucherand, Esperanza Senent, Laurent Holzer

Abstract

Previous studies have shown that stressful life events (SLEs), gender, social functioning and pretreatment severity are some of the predictors and/or moderators of treatment outcome in psychiatric care. The current study explored the effect of these predictors and moderators on the treatment outcome related to assertive community treatment (ACT) proposed to young people with severe mental disorders. 98 patients were assessed for externalizing and emotional difficulties, at admission and then at discharge of an ACT. Analyses revealed significant improvements in terms of symptomatology. In particular, regression analyses showed that pretreatment severity is a significant predictor of the outcome on emotional symptoms and is moderated by SLE on the outcome on externalizing symptoms. Furthermore, higher social functioning proved to predict better outcome on externalizing symptoms. Our results further evidence that these factors can explain inter-individual differences in outcome related to ACT. The theoretical and clinical implications of these results are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2015

Child Psychiatry & Human Development 6/2015 Naar de uitgave