Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

28-10-2018 | Original Article | Uitgave 4/2020

Psychological Research 4/2020

Does CaSe-MiXinG disrupt the access to lexico-semantic information?

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 4/2020
Auteurs:
Manuel Perea, María Fernández-López, Ana Marcet
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s00426-018-1111-7) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Mixed-case WoRdS disrupt performance in word recognition tasks and sentence reading. There is, however, a controversial issue around this finding as the hindered performance could be related to impoverished lexico-semantic access or to lack of visual familiarity. The present experiments aim to examine whether there is a genuine mixed-case effect during lexico-semantic access or whether the effect is driven by a visual familiarity bias (i.e., lack of familiarity may induce a bias toward “no” responses in word/nonword decisions). Participants were presented with same-case vs. mixed-case items in a word/nonword discrimination task (lexical decision) and in a task that requires access to semantic information (semantic categorization). In lexical decision, responses were faster and more accurate to same-case words than to mixed-case words, whereas the nonwords showed the opposite pattern. In two semantic categorization experiments, we failed to find any signs of a case-mixing effect for words. Therefore, the case-mixing effect in word recognition is not due to an impoverished access to lexico-semantic information but rather to lack of visual familiarity.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2020

Psychological Research 4/2020 Naar de uitgave