Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

11-12-2015 | Original Paper | Uitgave 4/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2016

Distinctive Role of Symbolic Number Sense in Mediating the Mathematical Abilities of Children with Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2016
Auteurs:
Alexis Hiniker, Miriam Rosenberg-Lee, Vinod Menon
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-015-2666-4) contains supplementary material, which is available to authorized users.
Alexis Hiniker and Miriam Rosenberg-Lee have contributed equally to this work.

Abstract

Despite reports of mathematical talent in autism spectrum disorders (ASD), little is known about basic number processing abilities in affected children. We investigated number sense, the ability to rapidly assess quantity information, in 36 children with ASD and 61 typically developing controls. Numerical acuity was assessed using symbolic (Arabic numerals) as well as non-symbolic (dot array) formats. We found significant impairments in non-symbolic acuity in children with ASD, but symbolic acuity was intact. Symbolic acuity mediated the relationship between non-symbolic acuity and mathematical abilities only in children with ASD, indicating a distinctive role for symbolic number sense in the acquisition of mathematical proficiency in this group. Our findings suggest that symbolic systems may help children with ASD organize imprecise information.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (DOCX 461 kb)
10803_2015_2666_MOESM1_ESM.docx
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2016 Naar de uitgave