Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

24-09-2015 | Original Paper | Uitgave 2/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2016

Depression in Adolescents with ASD: A Pilot RCT of a Group Intervention

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 2/2016
Auteurs:
Damian Santomauro, Jeanie Sheffield, Kate Sofronoff

Abstract

Depression is a potentially life threatening affective disorder that is highly prevalent in individuals with autism spectrum disorders (ASD). This study aimed to evaluate the feasibility, acceptability and preliminary efficacy of a cognitive behavioural intervention for depression in adolescents with ASD. Participants were randomly assigned to the intervention group, or wait-list control group. Although recruitment was extremely difficult, attendance was favourable and attrition was low, and participants reported being satisfied with the programme. No significant treatment effect was revealed on the Beck Depression Inventory or Emotion Regulation Questionnaire. However despite the small sample size (n = 20), there was a trending treatment effect measured by the Depression Anxiety Stress Scale: Depression Subscale. Limitations and areas of future research are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2016 Naar de uitgave

S.I. : Discourse and conversation analytic approaches to the study of ASD

A Multidimensional Reappraisal of Language in Autism: Insights from a Discourse Analytic Study