Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

17-08-2018 | Original Paper | Uitgave 12/2018

Journal of Child and Family Studies 12/2018

Cross-Lagged Panel Analyses of Child Shyness, Maternal and Paternal Authoritarian Parenting, and Teacher-Child Relationships in Mainland China

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 12/2018
Auteurs:
Junsheng Liu, Bowen Xiao, Robert J. Coplan, Xinyin Chen, Dan Li
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s10826-018-1229-7) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

The goal of this study was to explore longitudinal associations among child shyness, harsh maternal and paternal parenting styles, and close teacher-child relationships in the cultural context of contemporary urban China. Participants were N = 1,154 third through seventh-grade students (566 boys, 588 girls; Mage = 10.78 years, SD= 1.55), recruited from schools in Shanghai, P. R. China. Data were collected at two time-periods over a one-year period using multi-source assessments. Children provided self-reports of shyness, mothers and fathers rated their own harsh parenting, and teachers assessed teacher-child relationships. Among the results, shyness predicted increased incremental change in harsh parenting (for both mothers and fathers) and incremental decrease in close teacher-child relationships one year later. Results are discussed in terms of the evolving meaning and implications of child shyness in contemporary Chinese culture.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2018

Journal of Child and Family Studies 12/2018 Naar de uitgave