Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

13-10-2017 | Original Paper | Uitgave 2/2018

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2018

Contribution of Theory of Mind, Executive Functioning, and Pragmatics to Socialization Behaviors of Children with High-Functioning Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 2/2018
Auteurs:
Carmen Berenguer, Ana Miranda, Carla Colomer, Inmaculada Baixauli, Belén Roselló
Belangrijke opmerkingen
All authors have contributed equally to the performance of this work.

Abstract

Social difficulties are a key aspect of autism, but the intervening factors are still poorly understood. This study had two objectives: to compare the profile of ToM skills, executive functioning (EF), and pragmatic competence (PC) of children with high-functioning autism (HFA) and children with typical development (TD), and analyze their mediator role in social functioning. The participants were 52 children with HFA and 37 children with TD matched on age, intelligence quotient, and expressive vocabulary. Significant differences were found on measures of ToM, both explicit and applied, EF, and PC between children with HFA and TD. Multiple mediation analysis revealed that applied ToM skills and PC mediated the relations between autism symptoms and social functioning. Implications for social cognitive interventions to address these findings are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2018

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2018 Naar de uitgave