Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2013 | Original Article | Uitgave 5/2013

Child Psychiatry & Human Development 5/2013

Cognitive Development and Social-Emotional Functioning in Young Foster Children: A Follow-up Study from 2 to 3 Years of Age

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 5/2013
Auteurs:
Heidi Jacobsen, Vibeke Moe, Tord Ivarsson, Tore Wentzel-Larsen, Lars Smith

Abstract

Foster children (FC) are at risk of delayed development relative to their peers due to early caregiver disruptions and adverse experiences prior to placement. Descriptive analyses and linear mixed effects (LME models) were used to analyse the cognitive development and social-emotional functioning of 60 FC and 42 comparison children (CC) at 2 (T1) and 3 years (T2). Changes in group differences between T1 and T2 were examined, and significant group differences occurred on all cognitive scales, with the FC obtaining lower scores than the CC. An analysis of social-emotional functioning revealed significantly more externalising, dysregulation behaviour and poorer competencies among the FC, which exhibited significantly better cognitive abilities and competencies at T2 than T1, with the exception of receptive language. The FC did not demonstrate more negative social-emotional behaviour at T2 (apart from more internalisation behaviour), but failed to catch up with the CC. Young foster children need screening and support to improve their developmental potential.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2013

Child Psychiatry & Human Development 5/2013 Naar de uitgave