Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2013 | Original Article | Uitgave 5/2013

Child Psychiatry & Human Development 5/2013

Longitudinal Associations Between Preschool Psychopathology and School-Age Peer Functioning

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 5/2013
Auteurs:
Allison P. Danzig, Sara J. Bufferd, Lea R. Dougherty, Gabrielle A. Carlson, Thomas M. Olino, Daniel N. Klein

Abstract

The current study examined the effects of preschool psychopathology on peer functioning around school entry. Children (N = 211) were assessed at ages 3 and 6. A semi-structured diagnostic interview, the Preschool Age Psychiatric Assessment, was administered to a parent at both time points to assess psychopathology. The peer functioning constructs examined at age 6 included child popularity, socially inappropriate behavior, and conflicted shyness. Simultaneous multiple regressions revealed that age 3 anxiety disorder diagnosis was the only unique diagnostic predictor of age 6 socially inappropriate behavior and conflicted shyness, with age 3 anxiety dimensional scores uniquely predicting all three peer constructs. Age 3 anxiety disorder had direct effects on both socially inappropriate behavior and conflicted shyness, which were not mediated by concurrent anxiety disorder at age 6. Thus, preschool anxiety disorders may have enduring effects on child peer relationships in the early school-age years. Possible explanations and implications are explored.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2013

Child Psychiatry & Human Development 5/2013 Naar de uitgave