Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2013 | Original Article | Uitgave 5/2013

Child Psychiatry & Human Development 5/2013

Parenting Influences on Latino Children’s Social Competence in the First Grade: Parental Depression and Parent Involvement at Home and School

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 5/2013
Auteurs:
Carmen R. Valdez, Vansa Shewakramani, Simon Goldberg, Brian Padilla

Abstract

Although it is widely accepted that parental depression is associated with problems with children’s socioemotional adjustment, the pathways by which parental depression influences children’s adjustment, particularly in low-income Latino children are not fully understood. In our investigation of 1,462 low-income Latino children in the first grade and their Spanish- and English-dominant parents, a factor analysis revealed three main pathways of possible influence of parent involvement in children’s social development: emotional involvement and educational involvement at home and at school. The findings from multigroup structural equation modeling revealed that whereas the first two pathways mediated the effect of parental depression on child social competence for Spanish-dominant parents, only emotional involvement explained parental depression effects for English-dominant parents. Parent educational involvement at school did not mediate parental depression effects for either Spanish- or English-dominant Latino parents. Discussion and implications of findings with respect to research, practice, and policy with Latinos follow.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2013

Child Psychiatry & Human Development 5/2013 Naar de uitgave