Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Psychopraktijk 3/2014

01-06-2014 | Online

Blended werken met kinderen en jongeren met een angststoornis

Auteurs: Dr. Maaike Nauta, Drs. Leonieke Vet, Drs. Gemma Kok, Drs. Rozemarijn Vos

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 3/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het online aanbieden van behandeling aan kinderen en jongeren past goed in deze tijd. Zij kunnen dan vanuit huis aan de slag, op hun eigen moment, met ondersteuning van hun eigen behandelaar. Minder reistijd voor ouders en kinderen en altijd toegang tot je eigen zorgprogramma. Momenteel worden in de GGZ tal van online behandelprogramma’s ontwikkeld. Dappere Kat Blended is een voorbeeld waarbij een bewezen effectief face-to-face behandelprogramma is omgezet naar een behandeling die grotendeels online gedaan kan worden. Bij ‘blended’ werken wordt zowel face-to-face (met een eigen behandelaar in de instelling) als online (vanuit huis, middels een internetprogramma met feedback van de eigen behandelaar) gewerkt.
Literatuur
1.
go back to reference Verhulst FC ea (1997) The prevalence of DSM-III-R diagnoses in a national sample of Dutch adolescents. Archives of general psychiatry 54: 329–336 PubMedCrossRef Verhulst FC ea (1997) The prevalence of DSM-III-R diagnoses in a national sample of Dutch adolescents. Archives of general psychiatry 54: 329–336 PubMedCrossRef
2.
go back to reference Bodden DHM ea (2008) Child versus family cognitive-behavioral therapy in clinically anxious youth: An efficacy and partial effectiveness study. Journal of the American academy of child and adolescent psychiatry 47: 1384–1394 PubMedCrossRef Bodden DHM ea (2008) Child versus family cognitive-behavioral therapy in clinically anxious youth: An efficacy and partial effectiveness study. Journal of the American academy of child and adolescent psychiatry 47: 1384–1394 PubMedCrossRef
3.
go back to reference In-Albon T & Schneider S (2006) Psychotherapy of childhood anxiety disorders: A meta-analysis. Psychotherapy and psychosomatics 76: 15–24 CrossRef In-Albon T & Schneider S (2006) Psychotherapy of childhood anxiety disorders: A meta-analysis. Psychotherapy and psychosomatics 76: 15–24 CrossRef
4.
go back to reference Kendall PC ea (1990) Cognitive-behavioural therapy for anxious children: the Coping Cat treatment manual. Philadelphia: Department of Psychology, Temple University; Nauta MH & Scholing A (2006) De Dappere Kat [Nederlandse vertaling en bewerking van Coping Cat], therapeuthandleiding en werkboek. Groningen: Vakgroep Klinische Psychologie RuG Kendall PC ea (1990) Cognitive-behavioural therapy for anxious children: the Coping Cat treatment manual. Philadelphia: Department of Psychology, Temple University; Nauta MH & Scholing A (2006) De Dappere Kat [Nederlandse vertaling en bewerking van Coping Cat], therapeuthandleiding en werkboek. Groningen: Vakgroep Klinische Psychologie RuG
6.
go back to reference Kendall PC ea (2011) Computers and psychosocial treatment for child anxiety: Recent advances and ongoing efforts. Depression and anxiety 28: 58–66 PubMedCrossRef Kendall PC ea (2011) Computers and psychosocial treatment for child anxiety: Recent advances and ongoing efforts. Depression and anxiety 28: 58–66 PubMedCrossRef
7.
go back to reference Schalken F ea (2013) Handboek online hulpverlening. Houten: Bohn Stafleu van Loghum Schalken F ea (2013) Handboek online hulpverlening. Houten: Bohn Stafleu van Loghum
8.
go back to reference Nauta MH & Liber JM (2013) Kinderen én ouders profiteren van kindgerichte CGT bij angststoornissen. Tijdschrift voor gedragstherapie 46: 303–316 Nauta MH & Liber JM (2013) Kinderen én ouders profiteren van kindgerichte CGT bij angststoornissen. Tijdschrift voor gedragstherapie 46: 303–316
9.
go back to reference Hogendoorn SM ea (2013) Mediators of cognitive behavioral therapy for anxiety-disordered children and adolescents: Cognition, perceived control, and coping. Journal of clinical child and adolescent psychology: The official journal for the Society of Clinical Child and Adolescent Psychology, American Psychological Association, Division 53 [serial online]. June 24, 2013. Available from: MEDLINE, Ipswich, MA. Accessed April 30, 2014 Hogendoorn SM ea (2013) Mediators of cognitive behavioral therapy for anxiety-disordered children and adolescents: Cognition, perceived control, and coping. Journal of clinical child and adolescent psychology: The official journal for the Society of Clinical Child and Adolescent Psychology, American Psychological Association, Division 53 [serial online]. June 24, 2013. Available from: MEDLINE, Ipswich, MA. Accessed April 30, 2014
Metagegevens
Titel
Blended werken met kinderen en jongeren met een angststoornis
Auteurs
Dr. Maaike Nauta
Drs. Leonieke Vet
Drs. Gemma Kok
Drs. Rozemarijn Vos
Publicatiedatum
01-06-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 3/2014
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-014-0043-1

Andere artikelen Uitgave 3/2014

Psychopraktijk 3/2014 Naar de uitgave

Cliëntenvoorlichting

De bipolaire stoornis