Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2003 | Debat

Behandeling zonder volledige diagnostiek is onverantwoord

Een reactie op De Haan

Auteur: Wied Ruijssenaars

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In een discussie over de relatie tussen diagnostiek en behandeling is het belangrijk om de standpunten niet te baseren op één bepaalde klinische praktijk en die vervolgens als model te gebruiken voor diagnostiek in het algemeen. Betoogd wordt dat diagnostiek altijd volledig dient te zijn, wat niet hetzelfde is als langdurend en onnodig uitgebreid. De uitgebreidheid kan van geval tot geval verschillen en staat niet op voorhand vast. Een goede diagnostische methodologie moet de keuzes hierin rechtvaardigen. Het gevaar van een functionele diagnostiek die niet verder kijkt dan een beperkte probleemclassificatie en het eigen behandelaanbod is dat belangrijke informatie die essentieel is om tot een succesvolle behandeling te kunnen komen buiten beeld blijft.
Literatuur
go back to reference Bouw, E. V. P., & Plantinga, F. C. (2001). Hetzelfde, maar dan anders. Een vergelijkend onderzoek naar de invloed van risico- en protectieve factoren bij de behandeling van dyslexie. Afstudeerscriptie. Leiden: Universiteit Leiden (Afstudeerrichting Leerproblemen). Bouw, E. V. P., & Plantinga, F. C. (2001). Hetzelfde, maar dan anders. Een vergelijkend onderzoek naar de invloed van risico- en protectieve factoren bij de behandeling van dyslexie. Afstudeerscriptie. Leiden: Universiteit Leiden (Afstudeerrichting Leerproblemen).
go back to reference De Bruyn, E. E. J., Pameijer, N. K., Ruijssenaars, A. J .J. M., & Van Aarle, E. J. M. (1995). Diagnostische besluitvorming. Handleiding bij het doorlopen van de diagnostische cyclus. Leuven/Amersfoort: Acco. De Bruyn, E. E. J., Pameijer, N. K., Ruijssenaars, A. J .J. M., & Van Aarle, E. J. M. (1995). Diagnostische besluitvorming. Handleiding bij het doorlopen van de diagnostische cyclus. Leuven/Amersfoort: Acco.
go back to reference De Bruyn, E. E. J., Ruijssenaars, A. J. J. M., Pameijer, N. K., & Van Aarle, E. J. M. (2003). De diagnostische cyclus. Een praktijkleer. Leuven/Leusden: Acco. De Bruyn, E. E. J., Ruijssenaars, A. J. J. M., Pameijer, N. K., & Van Aarle, E. J. M. (2003). De diagnostische cyclus. Een praktijkleer. Leuven/Leusden: Acco.
go back to reference De Haan, E. (2003). Uitvoerige diagnostiek draagt niet bij aan een betere behandeling. Over diagnostiek in de Jeugd-ggz en kinderpsychiatrie. Kind en Adolescent, 24, 134–140.CrossRef De Haan, E. (2003). Uitvoerige diagnostiek draagt niet bij aan een betere behandeling. Over diagnostiek in de Jeugd-ggz en kinderpsychiatrie. Kind en Adolescent, 24, 134–140.CrossRef
go back to reference Meijer, S., & Troelstra, A. (1999). Niet-succesvolle en succesvolle behandelingen van dyslexie. Een vergelijkend descriptief onderzoek. Afstudeerscriptie. Leiden: Universiteit Leiden (Afstudeerrichting Leerproblemen). Meijer, S., & Troelstra, A. (1999). Niet-succesvolle en succesvolle behandelingen van dyslexie. Een vergelijkend descriptief onderzoek. Afstudeerscriptie. Leiden: Universiteit Leiden (Afstudeerrichting Leerproblemen).
go back to reference Ruijssenaars, A. J. J. M. (1995). Behandeling in de orthopedagogiek: kiezen en delen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 34, 163–178. Ruijssenaars, A. J. J. M. (1995). Behandeling in de orthopedagogiek: kiezen en delen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 34, 163–178.
go back to reference Ruijssenaars, A. J. J. M. (2001). Leerproblemen en leerstoornissen. Remedial teaching en Behandeling. Hulpschema's voor opleiding en praktijk. Rotterdam: Lemniscaat. Ruijssenaars, A. J. J. M. (2001). Leerproblemen en leerstoornissen. Remedial teaching en Behandeling. Hulpschema's voor opleiding en praktijk. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Van Beukering, T., & Pameijer, N. (2002). Toelaatbaarheidsbepaling en handelingsgerichte diagnostiek: van gescheiden circuits naar functionele afstemming. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 41, 470–473. Van Beukering, T., & Pameijer, N. (2002). Toelaatbaarheidsbepaling en handelingsgerichte diagnostiek: van gescheiden circuits naar functionele afstemming. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 41, 470–473.
go back to reference Webster-Stratton, C., Reid, J., & Hammond, M. (2001). Social skills and problem-solving training for children with early-onset conduct problems: Who benefits? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 943–952 (zie ook: Literatuurselectie. Kinderen en adolescenten, 9, mei 2002, 176–203).CrossRef Webster-Stratton, C., Reid, J., & Hammond, M. (2001). Social skills and problem-solving training for children with early-onset conduct problems: Who benefits? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 943–952 (zie ook: Literatuurselectie. Kinderen en adolescenten, 9, mei 2002, 176–203).CrossRef
Metagegevens
Titel
Behandeling zonder volledige diagnostiek is onverantwoord
Een reactie op De Haan
Auteur
Wied Ruijssenaars
Publicatiedatum
01-09-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2003
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060885

Andere artikelen Uitgave 3/2003

Kind en adolescent 3/2003 Naar de uitgave