01-09-2003 | Debat
In de beperking toont zich de meester
Een reactie op Ruijssenaars
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2003
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
In dit debat over diagnostiek is overeenstemming over gebrek aan validiteit en betrouwbaarheid van veel diagnostische middelen. De discussie spitst zich toe op de vraag hoe hiermee om te gaan. Tegenover het standpunt ‘op een wetenschappelijke manier gebruiken’ (Ruijssenaars) staat het standpunt ‘niet gebruiken zolang de uitkomsten niets zeggen’ (De Haan). Ook het nut van zoveel mogelijk weten staat ter discussie. Alleen informatie die consequenties heeft voor het behandelbeleid (inclusief de beslissing niet te behandelen) moet volgens De Haan worden verzameld. Zij vindt dat Ruijssenaars niet duidelijk maakt wanneer ‘weten om te weten’ zinvol is. Daarnaast is volgens haar een deel van de discussie oneigenlijk omdat meningen worden weerlegd die niet zijn verkondigd.