Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2003 | Debat

In de beperking toont zich de meester

Een reactie op Ruijssenaars

Auteur: Else de Haan

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit debat over diagnostiek is overeenstemming over gebrek aan validiteit en betrouwbaarheid van veel diagnostische middelen. De discussie spitst zich toe op de vraag hoe hiermee om te gaan. Tegenover het standpunt ‘op een wetenschappelijke manier gebruiken’ (Ruijssenaars) staat het standpunt ‘niet gebruiken zolang de uitkomsten niets zeggen’ (De Haan). Ook het nut van zoveel mogelijk weten staat ter discussie. Alleen informatie die consequenties heeft voor het behandelbeleid (inclusief de beslissing niet te behandelen) moet volgens De Haan worden verzameld. Zij vindt dat Ruijssenaars niet duidelijk maakt wanneer ‘weten om te weten’ zinvol is. Daarnaast is volgens haar een deel van de discussie oneigenlijk omdat meningen worden weerlegd die niet zijn verkondigd.
Literatuur
go back to reference De Haan, E. (2003). Uitvoerige diagnostiek draagt niet bij aan een betere behandeling. Over diagnostiek in de Jeugd-ggz en kinderpsychiatrie. Kind en Adolescent, 24, 134–140.CrossRef De Haan, E. (2003). Uitvoerige diagnostiek draagt niet bij aan een betere behandeling. Over diagnostiek in de Jeugd-ggz en kinderpsychiatrie. Kind en Adolescent, 24, 134–140.CrossRef
go back to reference Ruijssenaars, A. J. J. M. (2003). Behandeling zonder volledige diagnostiek is onverantwoord. Een reactie op De Haan. Kind en Adolescent, 24, 141–148.CrossRef Ruijssenaars, A. J. J. M. (2003). Behandeling zonder volledige diagnostiek is onverantwoord. Een reactie op De Haan. Kind en Adolescent, 24, 141–148.CrossRef
Metagegevens
Titel
In de beperking toont zich de meester
Een reactie op Ruijssenaars
Auteur
Else de Haan
Publicatiedatum
01-09-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2003
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060886

Andere artikelen Uitgave 3/2003

Kind en adolescent 3/2003 Naar de uitgave

Redactioneel

Doorgronden