Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2006 | Original Paper | Uitgave 5/2006

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2006

Acculturation and Aggression in Latino Adolescents: A Structural Model Focusing on Cultural Risk Factors and Assets

Tijdschrift:
Research on Child and Adolescent Psychopathology > Uitgave 5/2006
Auteurs:
Paul R. Smokowski, Martica L. Bacallao

Abstract

The specific aim of this investigation was to map cultural factors associated with aggressive behavior in Latino adolescents. Interviews were conducted with a sample of 481 foreign- and U.S.-born Latino adolescents living in North Carolina and Arizona. Structural Equation Modeling was used to validate a conceptual model linking adolescent and parent culture-of-origin and U.S. cultural involvement, acculturation conflicts, and perceived discrimination to family processes (familism and parent-adolescent conflict) and adolescent aggression. Parent-adolescent conflict was the strongest cultural risk factor followed by perceived discrimination. Familism and adolescent culture-of-origin involvement were key cultural assets associated with less aggressive behavior. Exploratory mediation analyses suggested that familism and parent-adolescent conflict mediated the effects of acculturation conflicts, parent and adolescent culture-of-origin involvement, and parent U.S. cultural involvement on adolescent aggression. Implications for prevention programming were discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2006

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2006 Naar de uitgave