Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 5/2017

08-08-2017 | Praktijk

Voorlichtingsmaterialen over alcohol voor vmbo- en praktijkscholieren

Verbeteren narratieven de effecten?

Auteurs: Simon Zebregs, Bas van den Putte, Anneke de Graaf, Jeroen Lammers, Peter Neijens

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 5/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

In this paper we present three studies that have been conducted amongst first year prevocational and special education students in which we examined whether narratives increase the effectiveness of health education materials. We compare various forms of narratives with standard expository materials. Results show short-term effects of exposure to health education materials on knowledge about the negative consequences of drinking alcohol. This effect is similar for materials with and without narratives. We did not find any effects on attitude or intention to drink alcohol.

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen

TSG, het Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, is het enige Nederlandstalige tijdschrift dat multidisciplinaire informatie bevat op het gebied van de volksgezondheid en gezondheidszorg. Naast de multidisciplinaire oriëntatie is de combinatie van wetenschap, beleid en praktijk uniek.

BSL Academy SW-TP Saxion Parttime School jaarlicentie

BSL Academy SW-TP Saxion Parttime School half jaarlicentie

Toon meer producten
Literatuur
1.
go back to reference Kepper A, Monshouwer K, Dorsselaer S van, et al. Middelengebruik door jongeren. Tijdschr Gezondheidswet 2012;90:287–94. CrossRef Kepper A, Monshouwer K, Dorsselaer S van, et al. Middelengebruik door jongeren. Tijdschr Gezondheidswet 2012;90:287–94. CrossRef
2.
go back to reference Schrijvers CTM, Schuit AJ. Middelengebruik en seksueel gedrag van jongeren met een laag opleidingsniveau: aangrijpingspunten voor preventie. Bilthoven: RIVM; 2010. Schrijvers CTM, Schuit AJ. Middelengebruik en seksueel gedrag van jongeren met een laag opleidingsniveau: aangrijpingspunten voor preventie. Bilthoven: RIVM; 2010.
4.
go back to reference Lang A. The limited capacity model of mediated message processing. J Commun 2000;50:46–70. CrossRef Lang A. The limited capacity model of mediated message processing. J Commun 2000;50:46–70. CrossRef
5.
go back to reference Land JFH. Zwakke lezers, sterke teksten? Effecten van tekst- en lezerskenmerken op het tekstbegrip en de tekstwaardering van vmbo-leerlingen. Utrecht: Universiteit van Utrecht; 2009. Land JFH. Zwakke lezers, sterke teksten? Effecten van tekst- en lezerskenmerken op het tekstbegrip en de tekstwaardering van vmbo-leerlingen. Utrecht: Universiteit van Utrecht; 2009.
6.
go back to reference Green MC. Research challenges in narrative persuasion. Inf Des J 2008;16:47–52. Green MC. Research challenges in narrative persuasion. Inf Des J 2008;16:47–52.
7.
go back to reference Graaf AD, Sanders J, Hoeken H. Characteristics of narrative interventions and health effects: a review of the content, form, and context of narratives in health-related narrative persuasion research. Rev Commun Res 2016;4:88–131. Graaf AD, Sanders J, Hoeken H. Characteristics of narrative interventions and health effects: a review of the content, form, and context of narratives in health-related narrative persuasion research. Rev Commun Res 2016;4:88–131.
8.
go back to reference Land J, Sanders T, Bergh H van den. Effectieve tekststructuur voor het vmbo: een corpus-analytisch en experimenteel onderzoek naar tekstbegrip en tekstwaardering van vmbo-leerlingen voor studieteksten. Pedagog Stud 2008;85:76–94. Land J, Sanders T, Bergh H van den. Effectieve tekststructuur voor het vmbo: een corpus-analytisch en experimenteel onderzoek naar tekstbegrip en tekstwaardering van vmbo-leerlingen voor studieteksten. Pedagog Stud 2008;85:76–94.
9.
go back to reference Garner R, Gillingham MG, White CS. Effects of ‘seductive details’ on macroprocessing and microprocessing in adults and children. Cogn Instr 1989;6:41–57. CrossRef Garner R, Gillingham MG, White CS. Effects of ‘seductive details’ on macroprocessing and microprocessing in adults and children. Cogn Instr 1989;6:41–57. CrossRef
10.
go back to reference Mayer RE. Multimedia learning. In: Ross B (redactie). Psychology of learning and motivation. San Diego: Academic Press; 2002. Mayer RE. Multimedia learning. In: Ross B (redactie). Psychology of learning and motivation. San Diego: Academic Press; 2002.
11.
go back to reference Hunt E. Information processing and intelligence: where we are and where we are going. In: Sternberg RJ, Pretz JE (redactie). Cognition and intelligence: identifying the mechanisms of the mind. Cambridge: Cambridge University Press; 2005. Hunt E. Information processing and intelligence: where we are and where we are going. In: Sternberg RJ, Pretz JE (redactie). Cognition and intelligence: identifying the mechanisms of the mind. Cambridge: Cambridge University Press; 2005.
12.
go back to reference Green MC, Brock TC. The role of transportation in the persuasiveness of public narratives. J Pers Soc Psychol 2000;79:701–21. CrossRefPubMed Green MC, Brock TC. The role of transportation in the persuasiveness of public narratives. J Pers Soc Psychol 2000;79:701–21. CrossRefPubMed
13.
go back to reference Kreuter MW, Green MC, Cappella JN, et al. Narrative communication in cancer prevention and control: a framework to guide research and application. Ann Behav Med 2007;33:221–35. CrossRefPubMed Kreuter MW, Green MC, Cappella JN, et al. Narrative communication in cancer prevention and control: a framework to guide research and application. Ann Behav Med 2007;33:221–35. CrossRefPubMed
14.
go back to reference Fishbein M, Yzer MC. Using theory to design effective health behavior interventions. Commun Theory 2003;13:164–83. CrossRef Fishbein M, Yzer MC. Using theory to design effective health behavior interventions. Commun Theory 2003;13:164–83. CrossRef
15.
go back to reference Chen S, Shechter D, Chaiken S. Getting at the truth or getting along: accuracy-versus impression-motivated heuristic and systematic processing. J Pers Soc Psychol 1996;71:262–75. CrossRef Chen S, Shechter D, Chaiken S. Getting at the truth or getting along: accuracy-versus impression-motivated heuristic and systematic processing. J Pers Soc Psychol 1996;71:262–75. CrossRef
16.
go back to reference Murphy ST, Frank LB, Chatterjee JS, et al. Narrative versus nonnarrative: the role of identification, transportation, and emotion in reducing health disparities. J Commun 2013;63:116–37. CrossRef Murphy ST, Frank LB, Chatterjee JS, et al. Narrative versus nonnarrative: the role of identification, transportation, and emotion in reducing health disparities. J Commun 2013;63:116–37. CrossRef
Metagegevens
Titel
Voorlichtingsmaterialen over alcohol voor vmbo- en praktijkscholieren
Verbeteren narratieven de effecten?
Auteurs
Simon Zebregs
Bas van den Putte
Anneke de Graaf
Jeroen Lammers
Peter Neijens
Publicatiedatum
08-08-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 5/2017
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-017-0066-1