26-06-2020 | Opmerkelijk
Voedings- en eetstoornissen en obesitas bij kinderen en jongeren
Auteurs:
Dr. H. J. Elgersma, Dr. N. C. Jonker
Gepubliceerd in:
Kind en adolescent
|
Uitgave 3/2020
Log in om toegang te krijgen
Extract
Alle kinderen en jongeren hebben te maken met eten en drinken. Toch ervaren veel kinderen en jongeren op enig moment in hun leven problemen met eten. Van de kinderen tussen de twee en vijf jaar ervaart bijvoorbeeld naar schatting 25 tot bijna 40% problemen met eten. De meerderheid van deze kinderen groeit daar doorgaans overheen (Mayes et al.
1993; Nederlands Centrum Jeugdgezondheid
2017), maar dat geldt niet voor alle kinderen. Wanneer de verstoring van eet(‑gerelateerd) gedrag persisteert en leidt tot significante belemmeringen op lichamelijk, psychisch en sociaal gebied spreken we van voedings- of eetstoornissen. Jongeren met een voedings- of eetstoornis blijven bijvoorbeeld achter in groei, kunnen de hele dag bezig zijn met eten of niet-eten en worden geremd in hun sociale ontwikkeling als eten in gezelschap moeilijk is geworden. Op het gebied van voedings- en eetstoornissen worden in de DSM‑5 (APA
2013) verschillende categorieën onderscheiden. In deze bijdrage beschrijven we de verschillende categorieën en de betekenis voor het werken met kinderen en jongeren in de praktijk. Hoewel obesitas op zich een beschrijving is van een lichamelijk toestandsbeeld en niet per definitie een psychische stoornis, besteden we hier wel aandacht aan, omdat obesitas ook voor jongeren met voedings- en eetstoornissen of andere mentale stoornissen van belang kan zijn kan zijn en vice versa. …