Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2013 | Uitgave 8/2013

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2013

Violence Exposure, Sleep Disturbance, and Poor Academic Performance in Middle School

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 8/2013
Auteurs:
Stephen J. Lepore, Wendy Kliewer

Abstract

Violence has been linked to poor academic outcomes in youth, but there is little understanding of the mechanisms underlying this relation. This longitudinal survey study investigated whether sleep disturbance potentially mediates the associations between academic achievement and two forms of violence exposure--community violence and peer victimization-- in 498 seventh-grade youth. Structural equation models showed that community violence was associated with lower grade point average (GPA) directly and indirectly via sleep problems, whereas peer victimization was associated with lower GPA just indirectly via sleep problems. The structural models controlled for potential confounds, including depressive symptoms, intrusive thoughts and absenteeism. The findings suggest that failing grades and sleepiness in school may be signs that youth are exposed to violence. Interventions to improve sleep hygiene and reduce violence exposure may help to improve academic outcomes for youth.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2013

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2013 Naar de uitgave