Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 4/1998

01-12-1998 | Artikelen

Vergelijkbaarheid van een intelligentietest in India en Nederland

Auteurs: N. Bleichrodt, R. A. C. Hoksbergen, U. Khire, P. H. Dekker

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/1998

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

semenvatting

De bruikbaarheid en vergelijkbaarheid van een intelligentietest voor Indiase en Nederlandse kinderen van zes tot twaalf jaar werden onderzocht. Hiertoe is een Nederlandse test (Revisie Amsterdamse Kinder Intelligentie Test - RAKIT) aangepast voor de Indiase situatie (Indian Child Intelligence Test - ICIT). Beide tests zijn vergeleken aan de hand van de uitkomsten van testafnames bij 612 Indiase en 1007 Nederlandse kinderen. Slechts voor één van de negen subtests (Schijven) is een aanzienlijk verschil in gemiddelde score gevonden, waarbij Indiase kinderen lagere scores behaalden. De interne consistentie en stabiliteit van de ICIT en RAKIT zijn hoog en grotendeels vergelijkbaar. De tests vertonen daarenboven een hoge functionele equivalentie. Ten slotte bleek ook de predictieve validiteit voor beide tests redelijk hoog en vergelijkbaar.
Literatuur
go back to reference Adoptie Centrum (1996). Most important countries for intercountry adoptions in the Netherlands between 1970 and 1994. Utrecht: Adoptie Centrum. Adoptie Centrum (1996). Most important countries for intercountry adoptions in the Netherlands between 1970 and 1994. Utrecht: Adoptie Centrum.
go back to reference Anastasi, A. (1994). Aptitude testing. Encyclopedia of human behavior, 1, 211-221. San Diego, CA: Academic Press. Anastasi, A. (1994). Aptitude testing. Encyclopedia of human behavior, 1, 211-221. San Diego, CA: Academic Press.
go back to reference Berge, J.M.F. ten (1977). Optimizing factorial invariance. Groningen: VRB Drukkerijen. Berge, J.M.F. ten (1977). Optimizing factorial invariance. Groningen: VRB Drukkerijen.
go back to reference Bleichrodt, N. (1986). Mentale en motorische ontwikkelingsstoornissen als gevolg van jodiumdeficiëntie. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 41, 165-178. Bleichrodt, N. (1986). Mentale en motorische ontwikkelingsstoornissen als gevolg van jodiumdeficiëntie. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 41, 165-178.
go back to reference Bleichrodt, N., Drenth, P.J.D., Zaal, J.N. & Resing, W.C.M. (1984). Revisie van de Amsterdamse Kinder Intelligentie Test. Lisse: Swets & Zeitlinger. Bleichrodt, N., Drenth, P.J.D., Zaal, J.N. & Resing, W.C.M. (1984). Revisie van de Amsterdamse Kinder Intelligentie Test. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Bleichrodt, N., Resing, W.C.M., Drenth, P.J.D. & Zaal, J.N. (1987). Intelligentie-meting bij kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Bleichrodt, N., Resing, W.C.M., Drenth, P.J.D. & Zaal, J.N. (1987). Intelligentie-meting bij kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Bleichrodt, N., Shrestha, R.M., West, C.E., Hautvast, J.G.A.J., Van de Vijver, F.J.R. & Born, M.Ph. (1996). The Benefits of Adequate Iodine Intake. Nutrition Reviews, 54, S72-S78.PubMedCrossRef Bleichrodt, N., Shrestha, R.M., West, C.E., Hautvast, J.G.A.J., Van de Vijver, F.J.R. & Born, M.Ph. (1996). The Benefits of Adequate Iodine Intake. Nutrition Reviews, 54, S72-S78.PubMedCrossRef
go back to reference Bleichrodt, N., Garcia, I., Rubio, C., Morreale de Escobar, G. & Escobar del Rey, F. (1987). Developmental disorders associated with severe iodine deficiency. In B.S. Hetzel, J.T. Dunn & J.B. Stanbury (Eds.), The Prevention and Control of Iodine Deficiency Disorders (pp. 65-93). Amsterdam: Elsevier Science Publishers. Bleichrodt, N., Garcia, I., Rubio, C., Morreale de Escobar, G. & Escobar del Rey, F. (1987). Developmental disorders associated with severe iodine deficiency. In B.S. Hetzel, J.T. Dunn & J.B. Stanbury (Eds.), The Prevention and Control of Iodine Deficiency Disorders (pp. 65-93). Amsterdam: Elsevier Science Publishers.
go back to reference Born, M.Ph., Bleichrodt, N. & Flier, H. van der (1987). Cross-cultural comparison of sexe-related differences on intelligence tests. Journal of Cross-cultural Psychology, 18, 283-314.CrossRef Born, M.Ph., Bleichrodt, N. & Flier, H. van der (1987). Cross-cultural comparison of sexe-related differences on intelligence tests. Journal of Cross-cultural Psychology, 18, 283-314.CrossRef
go back to reference Burt, C. (1949). The structure of the mind; a review of the results of factor analysis. British Journal of Educational Psychology, 19, 110-111, 176-199. Burt, C. (1949). The structure of the mind; a review of the results of factor analysis. British Journal of Educational Psychology, 19, 110-111, 176-199.
go back to reference Carroll, J.B. (1993). Human Cognitive abilities. A survey of factor-analytic studies. Cambridge: University Press. Carroll, J.B. (1993). Human Cognitive abilities. A survey of factor-analytic studies. Cambridge: University Press.
go back to reference Cattell, R.B. (1971). Abilities: Their structure, growth, and action. Boston: Houghton Mifflin. Cattell, R.B. (1971). Abilities: Their structure, growth, and action. Boston: Houghton Mifflin.
go back to reference Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum.
go back to reference Desai, M. (Ed.) (1991). Research on families with problems in India: Issues and implications. Bombay: Tata Institute of Social Sciences. Desai, M. (Ed.) (1991). Research on families with problems in India: Issues and implications. Bombay: Tata Institute of Social Sciences.
go back to reference Drenth, P.J.D. (1983). Cultuur en intelligentie: een psychometrische optiek. Amsterdam: KNAW/Noord Hollandse Uitgeversmaatschappij. Drenth, P.J.D. (1983). Cultuur en intelligentie: een psychometrische optiek. Amsterdam: KNAW/Noord Hollandse Uitgeversmaatschappij.
go back to reference Drenth, P.J.D., Bleichrodt, N., Setiono, T. & Poespadibrata, S. (1975). Test Intelligensi Anak TIA. Vrije Universiteit, Amsterdam; Universitas Padjadjaran, Bandung. Drenth, P.J.D., Bleichrodt, N., Setiono, T. & Poespadibrata, S. (1975). Test Intelligensi Anak TIA. Vrije Universiteit, Amsterdam; Universitas Padjadjaran, Bandung.
go back to reference Drenth, P.J.D., Flier, H. van der, Muinde, N.P., Otaala, B., Omari, I.M. & Opolot, J.A. (1980). Jaribio Akili Mtoto Afrika (African Child Intelligence Test). Vrije Universiteit Amsterdam; University of Nairobi; University of Dar es Salaam. Drenth, P.J.D., Flier, H. van der, Muinde, N.P., Otaala, B., Omari, I.M. & Opolot, J.A. (1980). Jaribio Akili Mtoto Afrika (African Child Intelligence Test). Vrije Universiteit Amsterdam; University of Nairobi; University of Dar es Salaam.
go back to reference Evers, A., Vliet-Mulder, J.C. van & Laak, J. ter (1992). Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen: Van Gorcum. Evers, A., Vliet-Mulder, J.C. van & Laak, J. ter (1992). Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Flier, H. van der (1982). Deviant response patterns and comparability of test scores. Journal of Cross-Cultural Psychology, 13, 267-298.CrossRef Flier, H. van der (1982). Deviant response patterns and comparability of test scores. Journal of Cross-Cultural Psychology, 13, 267-298.CrossRef
go back to reference Guilford, J.P. (1967). The nature of human intelligence. New York: McGraw-Hill. Guilford, J.P. (1967). The nature of human intelligence. New York: McGraw-Hill.
go back to reference Guilford, J.P. & Fruchter, B. (1978). Fundamental Statistics in Psychology and Education. New Delhi: McGraw Hill Kogakusha. Guilford, J.P. & Fruchter, B. (1978). Fundamental Statistics in Psychology and Education. New Delhi: McGraw Hill Kogakusha.
go back to reference Gustafsson, J.E. (1984). A unifying for the structure of intellectual abilities. Intelligence, 8, 179-203.CrossRef Gustafsson, J.E. (1984). A unifying for the structure of intellectual abilities. Intelligence, 8, 179-203.CrossRef
go back to reference Gustafsson, J.E. (1989). Broad and narrow abilities in research on learning and instruction. In R. Kanfer, P.L. Ackerman & R. Cudeck (Eds.), Abilities, motivation, and measurement (pp. 203-237). Hillsdale, NJ: Erlbaum. Gustafsson, J.E. (1989). Broad and narrow abilities in research on learning and instruction. In R. Kanfer, P.L. Ackerman & R. Cudeck (Eds.), Abilities, motivation, and measurement (pp. 203-237). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
go back to reference Haassen, P.P. van, Bruijn, E.E.J. de, Pijl, Y.J., Poortinga, Y.H., Spelberg, H.C., Steene, G. van der, Coetsier, P., Spoelders-Claes, R. & Stinissen, J. (1986). Wisc-R, Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised, Nederlandse uitgave. Lisse: Swets & Zeitlinger. Haassen, P.P. van, Bruijn, E.E.J. de, Pijl, Y.J., Poortinga, Y.H., Spelberg, H.C., Steene, G. van der, Coetsier, P., Spoelders-Claes, R. & Stinissen, J. (1986). Wisc-R, Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised, Nederlandse uitgave. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Hakstian, A.R. & Cattell, R.B. (1975). An examination of adolescent sex differences in some ability and personality traits. Canadian Journal of Behavioral Science, 7, 295-312. Hakstian, A.R. & Cattell, R.B. (1975). An examination of adolescent sex differences in some ability and personality traits. Canadian Journal of Behavioral Science, 7, 295-312.
go back to reference Hakstian, A.R. & Whalen, T.E. (1976). A k-sample significance test for independent alpha coefficients. Psychometrika, 41, 219-231.CrossRef Hakstian, A.R. & Whalen, T.E. (1976). A k-sample significance test for independent alpha coefficients. Psychometrika, 41, 219-231.CrossRef
go back to reference Hessels, M.G.P. (1993). Leertest voor etnische minderheden: Theoretische en empirische verantwoording. Academisch proefschrift Universiteit Utrecht. Hessels, M.G.P. (1993). Leertest voor etnische minderheden: Theoretische en empirische verantwoording. Academisch proefschrift Universiteit Utrecht.
go back to reference Hofstee, W.K.B., Campbell, W.H., Eppink, A., Evers, A., Joe, R.C., Koppel, J.M.H. van de, Zweers, H., Choenni, C.E.S. & Zwan, T.J. van der (1990). Toepasbaarheid van psychologische tests bij allochtonen. Utrecht: Landelijk Bureau Racismebestrijding. Hofstee, W.K.B., Campbell, W.H., Eppink, A., Evers, A., Joe, R.C., Koppel, J.M.H. van de, Zweers, H., Choenni, C.E.S. & Zwan, T.J. van der (1990). Toepasbaarheid van psychologische tests bij allochtonen. Utrecht: Landelijk Bureau Racismebestrijding.
go back to reference Hofstede, G. (1991). Cultures and Organizations. Software of the Mind. London: McGraw-Hill. Hofstede, G. (1991). Cultures and Organizations. Software of the Mind. London: McGraw-Hill.
go back to reference Hyde, J.S. (1981). How large are cognitive gender differences? A meta-analyses using w2 and d. American Psychologist, 36, 892-901.CrossRef Hyde, J.S. (1981). How large are cognitive gender differences? A meta-analyses using w2 and d. American Psychologist, 36, 892-901.CrossRef
go back to reference Jong, M.J. de & Batenburg, Th.A. van (1984). Etnische herkomst, intelligentie en schoolkeuzeadvies. Pedagogische Studiën. 61, 362-371. Jong, M.J. de & Batenburg, Th.A. van (1984). Etnische herkomst, intelligentie en schoolkeuzeadvies. Pedagogische Studiën. 61, 362-371.
go back to reference Khire, U., Bleichrodt, N. Hoksbergen, R.A.C. & Bharat, S. (1992). Indian Child Intelligence Test (ICIT). Technical Manual. Pune/India: Anand Agencies. Khire, U., Bleichrodt, N. Hoksbergen, R.A.C. & Bharat, S. (1992). Indian Child Intelligence Test (ICIT). Technical Manual. Pune/India: Anand Agencies.
go back to reference Krishnaraj, M. & Chanaka, K. (Eds.) (1989). Gender and the houshold domain: Social and cultural dimensions. New Delhi: Sage. Krishnaraj, M. & Chanaka, K. (Eds.) (1989). Gender and the houshold domain: Social and cultural dimensions. New Delhi: Sage.
go back to reference Maccoby, E.E. & Jacklin, C.N. (1974). The psychology of sex differences. Stanford, CA: Stanford University Press. Maccoby, E.E. & Jacklin, C.N. (1974). The psychology of sex differences. Stanford, CA: Stanford University Press.
go back to reference Marshalek, B., Lohman, D.F. & Snow, R.E. (1983). The complexity continuum in the radex and hierarchical models of intelligence. Intelligence, 7, 107-128.CrossRef Marshalek, B., Lohman, D.F. & Snow, R.E. (1983). The complexity continuum in the radex and hierarchical models of intelligence. Intelligence, 7, 107-128.CrossRef
go back to reference McCrae, R.R., Zonderman, A.B., Costa, P.T., Bond, M.H. & Paunonen, S.V. (1996). Evaluating replicability of factors in the revised NEO personality inventory: Confirmatory factor analysis versus procrustes rotation. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 552-566.CrossRef McCrae, R.R., Zonderman, A.B., Costa, P.T., Bond, M.H. & Paunonen, S.V. (1996). Evaluating replicability of factors in the revised NEO personality inventory: Confirmatory factor analysis versus procrustes rotation. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 552-566.CrossRef
go back to reference Miller, J.G. (1997). A cultural-psychology perspective on intelligence. In R.J. Sternberg & E. Grigorenko (Eds.), Intelligence, heredity and environment (pp. 269-302). New York: Cambridge University Press. Miller, J.G. (1997). A cultural-psychology perspective on intelligence. In R.J. Sternberg & E. Grigorenko (Eds.), Intelligence, heredity and environment (pp. 269-302). New York: Cambridge University Press.
go back to reference Muntendam, A.H., Jaffar, S., Bleichrodt, N. & Hensbroek, B. van (1996). Absence of neuropsychological sequelae following cerebral malaria in Gambian children. Transactions of the Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene, 90, 391-394.CrossRefPubMed Muntendam, A.H., Jaffar, S., Bleichrodt, N. & Hensbroek, B. van (1996). Absence of neuropsychological sequelae following cerebral malaria in Gambian children. Transactions of the Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene, 90, 391-394.CrossRefPubMed
go back to reference Nijenhuis, J. te (1997). Comparability of test scores for immigrants and majority group members in the Netherlands. Academisch proefschrift Vrije Universiteit Amsterdam. Nijenhuis, J. te (1997). Comparability of test scores for immigrants and majority group members in the Netherlands. Academisch proefschrift Vrije Universiteit Amsterdam.
go back to reference Nunnally, J.C. (1967). Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill Book Company. Nunnally, J.C. (1967). Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill Book Company.
go back to reference Piaget, J. (1952). The child's conception of number. London: Routledge & Kegan Paul. Piaget, J. (1952). The child's conception of number. London: Routledge & Kegan Paul.
go back to reference Poortinga, Y.H. (1975). Limitations on intercultural comparison of psychological data. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 30, 23-29. Poortinga, Y.H. (1975). Limitations on intercultural comparison of psychological data. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 30, 23-29.
go back to reference Poortinga, Y.H. (1989). Equivalence of cross-cultural data: An overview of basic issues. International Journal of Psychology, 24, 737-756. Poortinga, Y.H. (1989). Equivalence of cross-cultural data: An overview of basic issues. International Journal of Psychology, 24, 737-756.
go back to reference Resing, W.C.M., Bleichrodt, N. & Drenth, P.J.D. (1986). Het gebruik van de RAKIT bij allochtoon etnische groepen. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 41, 179-188. Resing, W.C.M., Bleichrodt, N. & Drenth, P.J.D. (1986). Het gebruik van de RAKIT bij allochtoon etnische groepen. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 41, 179-188.
go back to reference Sherman, J.A. (1978). Sex-related cognitive differences. Springfield, IL: Charles C. Thomas. Sherman, J.A. (1978). Sex-related cognitive differences. Springfield, IL: Charles C. Thomas.
go back to reference Thurstone, L.L. (1938). Primary Mental Abilities. Psychometric Monographs, No. 1. Chicago: University Chicago Press. Thurstone, L.L. (1938). Primary Mental Abilities. Psychometric Monographs, No. 1. Chicago: University Chicago Press.
go back to reference Thurstone, L.L. (1947). Multiple factor analysis: A development and expansion of The Vectors of Mind. Chicago, IL: University of Chicago Press. Thurstone, L.L. (1947). Multiple factor analysis: A development and expansion of The Vectors of Mind. Chicago, IL: University of Chicago Press.
go back to reference Vernon, P.E. (1960). The structure of human abilities (rev.ed.). London: Methuen. Vernon, P.E. (1960). The structure of human abilities (rev.ed.). London: Methuen.
go back to reference Vijver, F. van de & Tanzer, N.K. (1997). Bias and Equivalence in Cross-Cultural Assessment: An Overview. European Review of Applied Psychology, 47, 263-279. Vijver, F. van de & Tanzer, N.K. (1997). Bias and Equivalence in Cross-Cultural Assessment: An Overview. European Review of Applied Psychology, 47, 263-279.
go back to reference Vijver, F. van de, Willemse, G. & Rijt, B. van de (1993). Het testen van cognitieve vaardigheden van allochtone leerlingen. De Psycholoog, 48, 152-159. Vijver, F. van de, Willemse, G. & Rijt, B. van de (1993). Het testen van cognitieve vaardigheden van allochtone leerlingen. De Psycholoog, 48, 152-159.
Metagegevens
Titel
Vergelijkbaarheid van een intelligentietest in India en Nederland
Auteurs
N. Bleichrodt
R. A. C. Hoksbergen
U. Khire
P. H. Dekker
Publicatiedatum
01-12-1998
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/1998
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060715

Andere artikelen Uitgave 4/1998

Kind en adolescent 4/1998 Naar de uitgave

Artikelen

Opmerkelijk