Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2014 | ORIGINAL PAPER | Uitgave 3/2014

Mindfulness 3/2014

The Effects of Mindfulness and Fear-Inducing Stimuli on Avoidance Behavior

Tijdschrift:
Mindfulness > Uitgave 3/2014
Auteurs:
Elisabeth A. Carlin, Anthony H. Ahrens

Abstract

Previous research has shown that those with anxiety disorders may avoid distressing emotions, which in turn may increase avoidance behavior and help to maintain anxiety symptoms. The current study used an analogue laboratory design to investigate whether engaging in a brief mindfulness induction may result in decreased avoidance behavior following a fear-inducing stimulus. Undergraduate students were randomly assigned to listen to a brief mindfulness induction or to a control audio designed to induce unfocused attention. They were then shown a fear-inducing or neutral film clip. Avoidance behavior was measured by the likelihood of quitting a frustrating math task. Of those participants watching the fear-inducing film clip, those in the mindfulness group were less likely to quit the frustrating task than those in the control audio group. There was no difference in persistence between the mindfulness and control groups after the neutral film. Perhaps mindfulness training can boost persistence after the experience of fear.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2014

Mindfulness 3/2014Naar de uitgave

MINDFULNESS IN PRACTICE

The Consuming Mind