Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Stijlen van werkplekleren

Auteurs : Marjolein Berings, Anja Doornbos

Gepubliceerd in: Handboek human resource development

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Als

hrd

-professional van de eenentwintigste eeuw heb je oog voor verschillen tussen individuen en richt je je op het afstemmen van lerenden, het werk, de organisatie en ontwikkelingen daarin. Je bent niet langer uitsluitend gericht op de vakkundig gestructureerde maar geïsoleerde processen van schoolse trainingssituaties, maar werkt het liefst met leerprocessen geïntegreerd in het werk. Ondanks deze algemene aanname in de

hrd

-praktijk blijft het lastig om deze verschuiving van ‘schoolklasleren naar werkplekleren’ vorm te geven. In dit hoofdstuk laten we zien hoe je daar meer grip op kunt krijgen aan de hand van het thema stijlen van werkplekleren. Wanneer

hrd

-professionals (en lerenden) zich bewust zijn van de verschillende stijlen in het leren op het werk, kunnen ze lerenden beter ondersteunen (Berings, Poell & Simons, 2005; Kolb, 1984). De vragen waarop we in dit hoofdstuk ingaan, zijn:

1.

Welke stijlen van werkplekleren zijn er?

2.

Hoe kun je achter je eigen stijl van werkplekleren komen?

3.

Hoe kan kennis over stijlen ondersteunend zijn in het organiseren van werkplekleren?

Metagegevens
Titel
Stijlen van werkplekleren
Auteurs
Marjolein Berings
Anja Doornbos
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8565-2_22