Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 4/2000

01-12-2000

Sociale vaardigheid van adolescenten in kaart gebracht

Auteurs: Dr. J. O. Bijstra, L. Oostra

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit artikel worden de resultaten besproken van een eerste onderzoek met de SIG–A. De SIG–A is een voor jonge adolescenten bestemde versie van de Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag (SIG). Met de SIG kan bij volwassenen op betrouwbare en valide wijze inzicht worden gekregen in de mate van angst die sociale situaties oproepen en de mate waarin men zich in dergelijke situaties begeeft. De SIG–A werd ontwikkeld aangezien de SIG qua taalgebruik minder geschikt bleek voor jonge adolescenten. De resultaten laten zien dat de SIG–A in psychometrisch opzicht vergelijkbaar is met de SIG. De eindbeoordeling luidt dat de SIG–A een goede bijdrage kan leveren aan onderzoek naar sociale vaardigheden bij jonge adolescenten. Behalve als indicatie–instrument wordt de lijst ook geschikt geacht als evaluatie–instrument voor sociale–vaardigheidstrainingen bij jongeren.
Voetnoten
1
p<0,001
 
2
p<0,001
 
3
p<0,001
 
4
p<0,001
 
5
p<0,001
 
6
p<0,001
 
7
p<0,001
 
8
p<0,001
 
9
p<0,001
 
10
p<0,001
 
11
p<0,001
 
12
p<0,001
 
13
p<0,001
 
14
p<0,001
 
15
p<0,001
 
16
p<0,001
 
17
p<0,001
 
18
p<0,001
 
19
p<0,001
 
20
p<0,01
 
21
p<0,001
 
22
p<0,001
 
23
p<0,001
 
24
p<0,001
 
25
p<0,001
 
26
p<0,001
 
27
p<0,001
 
28
p<0,001
 
29
p<0,001
 
30
p<0,001
 
31
p<0,001
 
32
p<0,001
 
33
p<0,001
 
34
p<0,001
 
35
p<0,001
 
36
p<0,001
 
37
p<0,001
 
38
p<0,001
 
39
p<0,001
 
40
p<0,001
 
41
p<0,001
 
42
p<0,001
 
43
p<0,001
 
44
p<0,001
 
45
p<0,001
 
46
p<0,001
 
47
p<0,001
 
48
p<0,001
 
49
p<0,01
 
50
p<0,001
 
51
p<0,001
 
52
p<0,001
 
53
p<0,001
 
54
p<0,001
 
55
p<0,01
 
56
p<0,001
 
57
p<0,001
 
58
p<0,001
 
59
p<0,001
 
60
p<0,001
 
61
p<0,001
 
62
p<0,001
 
63
p<0,001
 
64
p<0,01
 
65
p<0,01
 
66
p<0,01
 
67
p<0,001
 
68
p<0,001
 
69
p<0,001
 
70
p<0,01
 
71
p<0,05
 
72
p<0,01
 
73
p<0,01
 
74
p<0,01
 
75
p<0,05
 
76
p<0,001
 
77
p<0,001
 
78
p<0,001
 
79
p<0,01
 
80
p<0,001
 
81
p<0,001
 
82
p<0,001
 
Literatuur
go back to reference Armas, A. de & Kelly, J.A. (1989). Social relationships in adolescence: Skill development and training. In J. Worell & F. Danner (Eds.), The adolescent as decision–maker. Applications to development and education (pp. 83–109). San Diego: Academic Press. Armas, A. de & Kelly, J.A. (1989). Social relationships in adolescence: Skill development and training. In J. Worell & F. Danner (Eds.), The adolescent as decision–maker. Applications to development and education (pp. 83–109). San Diego: Academic Press.
go back to reference Arrindell, W.A., Groot P.M. de & Walburg, J.A. (1984). De Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag: SIG. Lisse: Swets & Zeitlinger. Arrindell, W.A., Groot P.M. de & Walburg, J.A. (1984). De Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag: SIG. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Bradburn, N.M. (1969). The structure of psychological well–being. Chicago: Aldline. Bradburn, N.M. (1969). The structure of psychological well–being. Chicago: Aldline.
go back to reference Bijstra, J.O., Kooi, H.P. van der & Oostra. L. (1995). Interventies in de psychosociale ontwikkeling in de adolescentie. In R. Sanderman, W.J.A. van den Heuvel & B. Krol (Red.), Interveniëren in de determinanten van gezondheid: resultaten van een onderzoeksprogramma (pp. 187–205). Assen: Van Gorcum. Bijstra, J.O., Kooi, H.P. van der & Oostra. L. (1995). Interventies in de psychosociale ontwikkeling in de adolescentie. In R. Sanderman, W.J.A. van den Heuvel & B. Krol (Red.), Interveniëren in de determinanten van gezondheid: resultaten van een onderzoeksprogramma (pp. 187–205). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Cantril, H. (1965). The pattern of human concerns. New Brunswick: Rutgers University Press. Cantril, H. (1965). The pattern of human concerns. New Brunswick: Rutgers University Press.
go back to reference Evers, A., Vliet–Mulder, J.C. van & Laak, J. ter (1992). Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen: Van Gorcum. Evers, A., Vliet–Mulder, J.C. van & Laak, J. ter (1992). Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Furnham, A. (1986). Social skills training with adolescents and young adults. In C.R. Hollin & P. Trower (Eds.), Handbook of social skills training (pp. 33–57). Oxford: Pergamon Press. Furnham, A. (1986). Social skills training with adolescents and young adults. In C.R. Hollin & P. Trower (Eds.), Handbook of social skills training (pp. 33–57). Oxford: Pergamon Press.
go back to reference Furnham, A. & Henderson, M. (1981). Sex differences in self–reported assertiveness in Britain. British Journal of Clinical Psychology, 20, 227–238. Furnham, A. & Henderson, M. (1981). Sex differences in self–reported assertiveness in Britain. British Journal of Clinical Psychology, 20, 227–238.
go back to reference Goldberg, D.P. & Williams, P. (1988). A user's guide to the General Health Questionnaire. Berkshire: NFER–Nelson Publishing Company. Goldberg, D.P. & Williams, P. (1988). A user's guide to the General Health Questionnaire. Berkshire: NFER–Nelson Publishing Company.
go back to reference Joosten, J. & Drop, M.J. (1987). De betrouwbaarheid en vergelijkbaarheid van drie versies van de VOEG. Gezondheid & Samenleving, 8 , 251–265. Joosten, J. & Drop, M.J. (1987). De betrouwbaarheid en vergelijkbaarheid van drie versies van de VOEG. Gezondheid & Samenleving, 8 , 251–265.
go back to reference Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw–Hill. Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw–Hill.
go back to reference Straathof, M.A.E. & Treffers, Ph.D.A. (1989). De adolescentenversie van de CBSK. Oegstgeest: Centrum voor Kinder– en Jeugdpsychiatrie Curium (interne publikatie). Straathof, M.A.E. & Treffers, Ph.D.A. (1989). De adolescentenversie van de CBSK. Oegstgeest: Centrum voor Kinder– en Jeugdpsychiatrie Curium (interne publikatie).
Metagegevens
Titel
Sociale vaardigheid van adolescenten in kaart gebracht
Auteurs
Dr. J. O. Bijstra
L. Oostra
Publicatiedatum
01-12-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2000
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060781

Andere artikelen Uitgave 4/2000

Kind en adolescent 4/2000 Naar de uitgave