Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Seksuele vorming en opvoeding

Auteurs : Erika Frans, Prof. dr. Kristien Michielsen

Gepubliceerd in: Leerboek seksuologie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk staat een bespreking van seksuele vorming en seksuele opvoeding vanuit een holistisch standpunt centraal. Na een korte definiëring en omschrijving van seksuele gezondheid van kinderen en jongeren worden de belangrijkste beschermende factoren en riscofactoren voor een gezonde seksuele ontwikkeling beschreven. Vervolgens wordt ingegaan op een aantal internationale richtlijnen rond seksuele vorming en opvoeding en komen de thema’s en doelstellingen, de concrete aanpak en de competenties van voorlichters van holistische vorming uitgebreid aan bod. Tot slot wordt ingegaan op de (on)mogelijkheid om holistische seksuele vorming via het dominante evaluatiediscours te evalueren en wordt een alternatief evaluatiekader voorgesteld. Het hoofdstuk eindigt met een aantal beschouwingen en uitdagingen.
Literatuur
1.
go back to reference Maris, S., Vlugt, I. van der, Deurloo, J., & Lanting, C. (2014). JGZ-richtlijn seksuele ontwikkeling (0–19 jaar). Handelen bij normale, afwijkende en zorgwekkende seksuele ontwikkeling. Utrecht: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid. Maris, S., Vlugt, I. van der, Deurloo, J., & Lanting, C. (2014). JGZ-richtlijn seksuele ontwikkeling (0–19 jaar). Handelen bij normale, afwijkende en zorgwekkende seksuele ontwikkeling. Utrecht: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.
2.
go back to reference Bancroft, J., et al. (Ed.). (2003). Sexual development in childhood. Bloomington: Indiana University Press. Bancroft, J., et al. (Ed.). (2003). Sexual development in childhood. Bloomington: Indiana University Press.
3.
go back to reference Beyers, W. (2008). Samenvatting van de gegevens uit het onderzoek over seksueel gedrag 2007–2008. Gent: Universiteit Gent. Beyers, W. (2008). Samenvatting van de gegevens uit het onderzoek over seksueel gedrag 2007–2008. Gent: Universiteit Gent.
4.
go back to reference Graaf, H. de, & Rademakers, J. (2003). Seks in de groei. Een verkennend onderzoek naar de (pre)seksuele ontwikkeling van kinderen en jeugdigen. RNG-studies, (2). Delft: Eburon. Graaf, H. de, & Rademakers, J. (2003). Seks in de groei. Een verkennend onderzoek naar de (pre)seksuele ontwikkeling van kinderen en jeugdigen. RNG-studies, (2). Delft: Eburon.
5.
go back to reference Wit, J. de, Slot, N. W., & Aken, M. van (Red.). (2007). Psychologie van de adolescentie. Basisboek. Baarn: H.B. Uitgevers. Wit, J. de, Slot, N. W., & Aken, M. van (Red.). (2007). Psychologie van de adolescentie. Basisboek. Baarn: H.B. Uitgevers.
6.
go back to reference Hayez, J.-Y. (2005). Ook kinderen hebben een lichaam. Kinderen leren omgaan met seksualiteit. Tielt: Lannoo. Hayez, J.-Y. (2005). Ook kinderen hebben een lichaam. Kinderen leren omgaan met seksualiteit. Tielt: Lannoo.
7.
go back to reference Ohlrichs, Y. (2007). Normale seksuele ontwikkeling. In A. P. van Wijk, R. A. R. Bullens & P. van den Eshof (Red.), Facetten van zedencriminaliteit. Den Haag: Elsevier. Ohlrichs, Y. (2007). Normale seksuele ontwikkeling. In A. P. van Wijk, R. A. R. Bullens & P. van den Eshof (Red.), Facetten van zedencriminaliteit. Den Haag: Elsevier.
8.
go back to reference Trimble, L. (2009). Transformative conversations about sexualities pedagogy and the experience of sexual knowing. Sex Education, 9, 51–64.CrossRef Trimble, L. (2009). Transformative conversations about sexualities pedagogy and the experience of sexual knowing. Sex Education, 9, 51–64.CrossRef
9.
go back to reference Vonk, J., & Hosman, A. (2009). Emotionele ontwikkeling bij mensen met een beperking: Een denk- en handelingskader voor de praktijk. Leuven: Acco. Vonk, J., & Hosman, A. (2009). Emotionele ontwikkeling bij mensen met een beperking: Een denk- en handelingskader voor de praktijk. Leuven: Acco.
10.
go back to reference Claes, L., & Verduyn, A. (Red.). (2012). SEO-R. Schaal voor emotionele ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking- Revised. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. Claes, L., & Verduyn, A. (Red.). (2012). SEO-R. Schaal voor emotionele ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking- Revised. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
11.
go back to reference Tolman, D., & McClelland, S. (2011). Normative sexuality development in adolescence: A decade in review. Journal of Research on Adolescence, 21, 242–255.CrossRef Tolman, D., & McClelland, S. (2011). Normative sexuality development in adolescence: A decade in review. Journal of Research on Adolescence, 21, 242–255.CrossRef
12.
go back to reference Hirst, J. (2008). Developing sexual competence? Exploring strategies for the provision of effective sexualities and relationships education. Sex Education, 8, 399–413.CrossRef Hirst, J. (2008). Developing sexual competence? Exploring strategies for the provision of effective sexualities and relationships education. Sex Education, 8, 399–413.CrossRef
13.
go back to reference Arbeit, M. (2014). What does healthy sex look like among youth? Towards a skill-based model of promoting adolescent sexuality development. Human Development, 57, 259–286.CrossRef Arbeit, M. (2014). What does healthy sex look like among youth? Towards a skill-based model of promoting adolescent sexuality development. Human Development, 57, 259–286.CrossRef
14.
go back to reference Kennett, D., Humphreys, T., & Schultz, K. (2011). Sexual resourcefulness and the impact of family, sex education, media and peers. Sex Education, 12, 351–368. Kennett, D., Humphreys, T., & Schultz, K. (2011). Sexual resourcefulness and the impact of family, sex education, media and peers. Sex Education, 12, 351–368.
15.
go back to reference Gross, K. (2009). Adolescent sexual competence: A paradigm shift. Family Science Review, 14, 33–47. Gross, K. (2009). Adolescent sexual competence: A paradigm shift. Family Science Review, 14, 33–47.
16.
go back to reference Symons, K., Verhetsel, L., & Houtte, M. van (2013). Eerste geslachtsgemeenschap op jonge leeftijd: Hoe wordt deze beleefd en wat beïnvloedt deze beleving? Kind en Adolescent, 33, 188–193.CrossRef Symons, K., Verhetsel, L., & Houtte, M. van (2013). Eerste geslachtsgemeenschap op jonge leeftijd: Hoe wordt deze beleefd en wat beïnvloedt deze beleving? Kind en Adolescent, 33, 188–193.CrossRef
17.
go back to reference WHO (2006). Defining sexual health. Report of a technical consultation on sexual health, 28–31 january 2002. Geneva: World Health Organization. WHO (2006). Defining sexual health. Report of a technical consultation on sexual health, 28–31 january 2002. Geneva: World Health Organization.
18.
go back to reference Bohlmeijer, E., Bolier, L., Westerhof, G., & Walburg, J. A. (2013). Handboek positieve psychologie. Theorie, onderzoek, toepassingen. Amsterdam: Boom. Bohlmeijer, E., Bolier, L., Westerhof, G., & Walburg, J. A. (2013). Handboek positieve psychologie. Theorie, onderzoek, toepassingen. Amsterdam: Boom.
19.
go back to reference Braet, C., & Prins, P. (2008). Ontwikkeling en psychopathologie. In Handboek klinische ontwikkelingspsychologie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Braet, C., & Prins, P. (2008). Ontwikkeling en psychopathologie. In Handboek klinische ontwikkelingspsychologie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
20.
go back to reference Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
21.
go back to reference Cicchetti, D., Toth, S. L., & Maughan, A. (2000). An ecological-transactional model of child maltreatment. In A. Sameroff, et al. (Ed.), Handbook of developmental psychopathology (2nd ed., pp. 689–722). New York: Kluwer Academic.CrossRef Cicchetti, D., Toth, S. L., & Maughan, A. (2000). An ecological-transactional model of child maltreatment. In A. Sameroff, et al. (Ed.), Handbook of developmental psychopathology (2nd ed., pp. 689–722). New York: Kluwer Academic.CrossRef
22.
go back to reference Prins, P., & Braet, C., (2008). Handboek klinische ontwikkelingspsychologie. Over aanleg, omgeving en verandering. Houten: Bohn, Stafleu van Loghum. Prins, P., & Braet, C., (2008). Handboek klinische ontwikkelingspsychologie. Over aanleg, omgeving en verandering. Houten: Bohn, Stafleu van Loghum.
23.
go back to reference Nederlands Centrum Jeugdgezondheid. (2014). Richtlijn seksuele ontwikkeling (p. 2014). Utrecht: NCJ. Nederlands Centrum Jeugdgezondheid. (2014). Richtlijn seksuele ontwikkeling (p. 2014). Utrecht: NCJ.
24.
go back to reference McKee, A., Albury, A., Dunne, M., Grieshaber, S., Hartley, J., Lumby, C., et al. (2010). Healthy sexual development: A multidisciplinary framework for research. International Journal of Sexual Health, 22, 14–19.CrossRef McKee, A., Albury, A., Dunne, M., Grieshaber, S., Hartley, J., Lumby, C., et al. (2010). Healthy sexual development: A multidisciplinary framework for research. International Journal of Sexual Health, 22, 14–19.CrossRef
25.
go back to reference Graaf, H. de (2013). Van alle leeftijden. De seksuele levensloop van conceptie tot overlijden. Delft: Eburon. Graaf, H. de (2013). Van alle leeftijden. De seksuele levensloop van conceptie tot overlijden. Delft: Eburon.
26.
go back to reference Scholierenkoepel, Vlaamse. (2010). Is seksuele opvoeding passé? Advies relationele en seksuele vorming op school. Brussel: VSK. Scholierenkoepel, Vlaamse. (2010). Is seksuele opvoeding passé? Advies relationele en seksuele vorming op school. Brussel: VSK.
27.
go back to reference Mc Kee, A., Watson, A., & Dore, J. (2014). ‘It’s all scientific to me’: Focus group insights into why young people do not apply safe-sex knowledge. Sex Education, 14, 652–665.CrossRef Mc Kee, A., Watson, A., & Dore, J. (2014). ‘It’s all scientific to me’: Focus group insights into why young people do not apply safe-sex knowledge. Sex Education, 14, 652–665.CrossRef
30.
go back to reference Beyers, E. (2011). Beyond the birds and the bees and what is good for you? Thirty years of research on sexual communication. Psychological Association, 52, 20–28. Beyers, E. (2011). Beyond the birds and the bees and what is good for you? Thirty years of research on sexual communication. Psychological Association, 52, 20–28.
31.
go back to reference Krahé, B., Scheinberger, O. R., & Kolpin, S. (2000). Ambiguous communication of sexual intentions as a risk marker of sexual aggression. Sex Roles, 42, 313–337.CrossRef Krahé, B., Scheinberger, O. R., & Kolpin, S. (2000). Ambiguous communication of sexual intentions as a risk marker of sexual aggression. Sex Roles, 42, 313–337.CrossRef
32.
go back to reference Kuyper, L., Wit, J. de, & Wijsen, C. (2011). Positieve kanten van seks. Utrecht: Rutgers WPF. Kuyper, L., Wit, J. de, & Wijsen, C. (2011). Positieve kanten van seks. Utrecht: Rutgers WPF.
33.
go back to reference Wit, J. de, Breeman, L., & Woertman, L. (2005). Hoe beredeneerd is seksueel gedrag van jongeren. Tijdschrift voor seksuologie, 29, 125–131. Wit, J. de, Breeman, L., & Woertman, L. (2005). Hoe beredeneerd is seksueel gedrag van jongeren. Tijdschrift voor seksuologie, 29, 125–131.
34.
go back to reference Kuyper, L., Wit, J. de, Adam, P., Woertman, L., & Berlo, W. van (2011). Het vervolg op ‘Laat je nu horen!’. Utrecht: Universiteit Utrecht, Rutgers WPF. Kuyper, L., Wit, J. de, Adam, P., Woertman, L., & Berlo, W. van (2011). Het vervolg op ‘Laat je nu horen!’. Utrecht: Universiteit Utrecht, Rutgers WPF.
35.
go back to reference Beyers, W. (2011). Normaliseren van de seksuele carrière van jongeren. Een ontwikkelingspsychologische visie. Gent: Universtiteit Gent (Presentatie). Beyers, W. (2011). Normaliseren van de seksuele carrière van jongeren. Een ontwikkelingspsychologische visie. Gent: Universtiteit Gent (Presentatie).
36.
go back to reference Fredrickson, B. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 218–226.CrossRef Fredrickson, B. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 218–226.CrossRef
37.
go back to reference Cense, M. (2011). Over rozenblaadjes, echte maagden en vurige passie. Wat maakt seks positief voor jongeren? Presentatie. Utrecht: Rutgers WPF. Cense, M. (2011). Over rozenblaadjes, echte maagden en vurige passie. Wat maakt seks positief voor jongeren? Presentatie. Utrecht: Rutgers WPF.
38.
go back to reference Tharp, A. T., DeGue,S., Valle, L. A., Brookmeyer, K. A., Massetti, G. M., & Matjasko, J. L. (2012). A systematic qualitative review of risk and protective factors for sexual violence perpetration. Trauma, Violence & Abuse, 14, 133–167.CrossRef Tharp, A. T., DeGue,S., Valle, L. A., Brookmeyer, K. A., Massetti, G. M., & Matjasko, J. L. (2012). A systematic qualitative review of risk and protective factors for sexual violence perpetration. Trauma, Violence & Abuse, 14, 133–167.CrossRef
39.
go back to reference Wijk, A. van, Schoenmaker, Y., Kerkhof-Van Holsteyn, N. (2012). Jeugdige zedendelinquenten: Een review van de literatuur 2006–2010. Tijdschrift voor Seksuologie, 36, 19–29. Wijk, A. van, Schoenmaker, Y., Kerkhof-Van Holsteyn, N. (2012). Jeugdige zedendelinquenten: Een review van de literatuur 2006–2010. Tijdschrift voor Seksuologie, 36, 19–29.
40.
go back to reference Schalkwijk, F. (2011). Emoties bij jongeren. Theorie & diagnostiek van het geweten. Amsterdam: Boom. Schalkwijk, F. (2011). Emoties bij jongeren. Theorie & diagnostiek van het geweten. Amsterdam: Boom.
41.
go back to reference Livingstone, S., Haddon, L., & Görzig, A. (2012). Children, risk and safety on the internet: Research and policy challenges in comparative perspective. Bristol: The Policy Press.CrossRef Livingstone, S., Haddon, L., & Görzig, A. (2012). Children, risk and safety on the internet: Research and policy challenges in comparative perspective. Bristol: The Policy Press.CrossRef
42.
go back to reference Livingstone, S., Hasebrink, U., & Görzig, A. (2012). Towards a general model of determinants of risk and safety. In Children, risk and safety on the internet: Research and policy challenges in comparative perspective. Bristol: The Policy Press.CrossRef Livingstone, S., Hasebrink, U., & Görzig, A. (2012). Towards a general model of determinants of risk and safety. In Children, risk and safety on the internet: Research and policy challenges in comparative perspective. Bristol: The Policy Press.CrossRef
43.
go back to reference Graaf, H. de, Vanwesenbeeck, I., Woertman, L., & Meeus, W. (2009). Opvoeding en seksuele ontwikkeling van adolescenten: Een literatuurstudie. Pedagogiek, 9, 10–31. Graaf, H. de, Vanwesenbeeck, I., Woertman, L., & Meeus, W. (2009). Opvoeding en seksuele ontwikkeling van adolescenten: Een literatuurstudie. Pedagogiek, 9, 10–31.
44.
go back to reference Beyers, W., Veryser, E., & Verlee, E. (2015). Parent and peer predictors of adolescents’ sexual development: Can parents buffer peer influence? European Journal of Developmental Psychology, 12, 599–612. CrossRef Beyers, W., Veryser, E., & Verlee, E. (2015). Parent and peer predictors of adolescents’ sexual development: Can parents buffer peer influence? European Journal of Developmental Psychology, 12, 599–612. CrossRef
45.
go back to reference Beyers, W., Veryser, E., Briel, J. van, Lapierre, K., & Vandenbussche, C. (2016). General & sexual peer pressure. Longitudinal relationships with sexual development during adolescence in European context. Ghent: Ghent University (op www.vopspsy.ugent.be). Beyers, W., Veryser, E., Briel, J. van, Lapierre, K., & Vandenbussche, C. (2016). General & sexual peer pressure. Longitudinal relationships with sexual development during adolescence in European context. Ghent: Ghent University (op www.​vopspsy.​ugent.​be).
46.
go back to reference Graaf, H. de, Vanwesenbeeck, I., Woertman, I., & Meeus, W. (2011). Parenting and adolescents sexual development in Western societies. European Psychologist, 16, 21–31.CrossRef Graaf, H. de, Vanwesenbeeck, I., Woertman, I., & Meeus, W. (2011). Parenting and adolescents sexual development in Western societies. European Psychologist, 16, 21–31.CrossRef
48.
go back to reference IPPF (2006). Sexuality education in Europe: A reference guide to policies and practices (SAFE Project Report). Brussels: IPPF European Network. IPPF (2006). Sexuality education in Europe: A reference guide to policies and practices (SAFE Project Report). Brussels: IPPF European Network.
49.
go back to reference UNESCO (2009). International technical guidance on sexuality education. Vol 1 – Rationale for sexuality education. Paris: UNESCO. UNESCO (2009). International technical guidance on sexuality education. Vol 1 – Rationale for sexuality education. Paris: UNESCO.
50.
go back to reference Frans, E., & Franck, T. (2014). Vlaggensysteem. Reageren op seksueel (grensoverschrijdend)gedrag van kinderen en jongeren. Antwerpen/Apeldoorn: Sensoa/Garant. Frans, E., & Franck, T. (2014). Vlaggensysteem. Reageren op seksueel (grensoverschrijdend)gedrag van kinderen en jongeren. Antwerpen/Apeldoorn: Sensoa/Garant.
51.
go back to reference Hevele, E. van, Dewaele, A., & Buysse, A. (2013). Het vlaggensysteem als methodiek. Een evaluatie aan de hand van intervention mapping. Gent: Universiteit Gent. Hevele, E. van, Dewaele, A., & Buysse, A. (2013). Het vlaggensysteem als methodiek. Een evaluatie aan de hand van intervention mapping. Gent: Universiteit Gent.
52.
go back to reference Moncarey, I., & Vandevelde, K. (2014). Analyse en beleidsvoorstellen voor een betere implementatie van methodieken op het vlak van het preventieve gezondheidsbeleid. Brussel: Steunpunt Welzijn Volksgezondheid en Gezin. Moncarey, I., & Vandevelde, K. (2014). Analyse en beleidsvoorstellen voor een betere implementatie van methodieken op het vlak van het preventieve gezondheidsbeleid. Brussel: Steunpunt Welzijn Volksgezondheid en Gezin.
53.
go back to reference Vertommen, T., Toftegaard-Stoekel, J., Vandevivere, L., Eede, F. van den, Martelaere, K. de (2014). A green flag for the flag system? Toward a child protection policy in Flemish sport. International Journal of Sport Policy and Politics, published online 2 okt 2014. Vertommen, T., Toftegaard-Stoekel, J., Vandevivere, L., Eede, F. van den, Martelaere, K. de (2014). A green flag for the flag system? Toward a child protection policy in Flemish sport. International Journal of Sport Policy and Politics, published online 2 okt 2014.
54.
go back to reference Frans, E., & Degryse, B. (2010). Aan de slag! In K. Peeters (Red.), Relationele en seksuele vorming. Handboek voor secundair onderwijs. Antwerpen: Sensoa/Garant. Frans, E., & Degryse, B. (2010). Aan de slag! In K. Peeters (Red.), Relationele en seksuele vorming. Handboek voor secundair onderwijs. Antwerpen: Sensoa/Garant.
55.
go back to reference Deci, E., & Ryan, R. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 65–78. Deci, E., & Ryan, R. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 65–78.
56.
go back to reference Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei. Ontwikkeling voeden vanuit de zelf-determinatie theorie. Leuven/Den Haag: Acco. Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei. Ontwikkeling voeden vanuit de zelf-determinatie theorie. Leuven/Den Haag: Acco.
57.
go back to reference Brunell, A., & Webster, G. (2013). Self-determination and sexual experience in dating relationships. Personality and Social Psychology Bulletin, 39, 970–987.CrossRef Brunell, A., & Webster, G. (2013). Self-determination and sexual experience in dating relationships. Personality and Social Psychology Bulletin, 39, 970–987.CrossRef
58.
go back to reference Smith, C. V. (2007). In pursuit of ‘good’ sex: Self –determination and the sexual experience. SAGE, Journal of Social and Personal Relationships 2007, 24, 69–85.CrossRef Smith, C. V. (2007). In pursuit of ‘good’ sex: Self –determination and the sexual experience. SAGE, Journal of Social and Personal Relationships 2007, 24, 69–85.CrossRef
59.
go back to reference Annon, J. S. (1976). The PLISSIT model: A proposed conceptual scheme for the behavioral treatment of sexual problems. Journal of Sex Education and Therapy, 2, 1–15.CrossRef Annon, J. S. (1976). The PLISSIT model: A proposed conceptual scheme for the behavioral treatment of sexual problems. Journal of Sex Education and Therapy, 2, 1–15.CrossRef
60.
go back to reference Berg, I. K., & Szabö, P. (2005). Oplossingsgericht coachen. Zaltbommel: Thema. Berg, I. K., & Szabö, P. (2005). Oplossingsgericht coachen. Zaltbommel: Thema.
61.
go back to reference Frans, E. et.al. (2016). Buiten de lijnen. Sensoa vlaggensysteem voor kinderen en jongeren met bijzondere noden: Een handleiding. Antwerpen/Apeldoorn: Sensoa/Garant. Frans, E. et.al. (2016). Buiten de lijnen. Sensoa vlaggensysteem voor kinderen en jongeren met bijzondere noden: Een handleiding. Antwerpen/Apeldoorn: Sensoa/Garant.
62.
go back to reference Sinkinson, M. (2009). ‘Sexuality isn’t just about sex’: Pre-service teachers’ shifting constructs of sexuality education. Sex Education, 9, 421–436.CrossRef Sinkinson, M. (2009). ‘Sexuality isn’t just about sex’: Pre-service teachers’ shifting constructs of sexuality education. Sex Education, 9, 421–436.CrossRef
63.
go back to reference Trimble, L. (2009). Transformative conversations about sexualities pedagogy and the experience of sexual knowing. Sex Education, 9, 51–64.CrossRef Trimble, L. (2009). Transformative conversations about sexualities pedagogy and the experience of sexual knowing. Sex Education, 9, 51–64.CrossRef
64.
go back to reference Bongardt, D. van de, Mouthaan, I., & Bos, H. (2009). Seksuele en relationele vorming in het voortgezet onderwijs. Pedagogiek, 29, 60–77. Bongardt, D. van de, Mouthaan, I., & Bos, H. (2009). Seksuele en relationele vorming in het voortgezet onderwijs. Pedagogiek, 29, 60–77.
65.
go back to reference Allen, L. (2009). It’s not who they are it’s what they are like: Re-conceptualising sexuality education’s ‘best educator’ debate. Sex Education, 9, 33–49.CrossRef Allen, L. (2009). It’s not who they are it’s what they are like: Re-conceptualising sexuality education’s ‘best educator’ debate. Sex Education, 9, 33–49.CrossRef
66.
go back to reference Timmerman, G. (2009). Seksuele vorming en de persoonlijkheid van de leraar. Pedagogiek, 29, 45–59. Timmerman, G. (2009). Seksuele vorming en de persoonlijkheid van de leraar. Pedagogiek, 29, 45–59.
67.
go back to reference Cohen, J., Beyers, S., & Sears, H. (2012). Factors affecting Canadian teachers’ willingness to teach sexual health education. Sex Education, 12, 299–316. Cohen, J., Beyers, S., & Sears, H. (2012). Factors affecting Canadian teachers’ willingness to teach sexual health education. Sex Education, 12, 299–316.
68.
go back to reference WHO (2017). Training matters: A framework for core competencies of sexuality educators. Federal centre for health education BzgA & WHO regional office for Europe. Geneva: WHO. WHO (2017). Training matters: A framework for core competencies of sexuality educators. Federal centre for health education BzgA & WHO regional office for Europe. Geneva: WHO.
69.
go back to reference Vermeiren, K. (2005). Kwalitatief onderzoek naar de ondersteuningsbehoeften bij de relationele en seksuele vorming van hun kinderen. Antwerpen: Sensoa. Vermeiren, K. (2005). Kwalitatief onderzoek naar de ondersteuningsbehoeften bij de relationele en seksuele vorming van hun kinderen. Antwerpen: Sensoa.
70.
go back to reference Maris, S., Vlugt, I. van der, Deurloo, J., & Lanting, C. (2014). JGZ richtlijn seksuele ontwikkeling (0–19 jaar). Handelen bij normale, afwijkende en zorgwekkende ontwikkeling. Utrecht: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid. Maris, S., Vlugt, I. van der, Deurloo, J., & Lanting, C. (2014). JGZ richtlijn seksuele ontwikkeling (0–19 jaar). Handelen bij normale, afwijkende en zorgwekkende ontwikkeling. Utrecht: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.
71.
go back to reference Advocates For Youth (2003). Peer education: Promoting Healthy Behaviors. The Facts. Washington DC: Advocates For Youth. Advocates For Youth (2003). Peer education: Promoting Healthy Behaviors. The Facts. Washington DC: Advocates For Youth.
72.
go back to reference Strange, V., Forrest, S., Oakley, A., & The Ripple Study Team. (2002). Peer-led sex education-characteristics of peer educators and their perceptions of the impact on them of participation in a peer education programme. Health Education Research, 17, 327–337.CrossRef Strange, V., Forrest, S., Oakley, A., & The Ripple Study Team. (2002). Peer-led sex education-characteristics of peer educators and their perceptions of the impact on them of participation in a peer education programme. Health Education Research, 17, 327–337.CrossRef
73.
go back to reference Warwick, I., Aggleton, P., & Rivers, K. (2005). Accrediting success: Evaluation of a pilot professional development scheme for teachers of sex and relationship education. Sex Education, 5, 235–252.CrossRef Warwick, I., Aggleton, P., & Rivers, K. (2005). Accrediting success: Evaluation of a pilot professional development scheme for teachers of sex and relationship education. Sex Education, 5, 235–252.CrossRef
74.
go back to reference Ketting, E., Friele, M., & Michielsen, K. (2016). European expert group on sexuality education. Evaluation of holistic sexuality education: A European expert group consensus agreement. European Journal of Contraception and Reproductive Health Care, 21, 68–80.CrossRef Ketting, E., Friele, M., & Michielsen, K. (2016). European expert group on sexuality education. Evaluation of holistic sexuality education: A European expert group consensus agreement. European Journal of Contraception and Reproductive Health Care, 21, 68–80.CrossRef
75.
go back to reference Kirby, D. B., Laris, B. A., & Rolleri, L. A. (2007). Sex and HIV education programs: Their impact on sexual behaviors of young people throughout the world. Journal of Adolescent Health, 40, 206–217.CrossRef Kirby, D. B., Laris, B. A., & Rolleri, L. A. (2007). Sex and HIV education programs: Their impact on sexual behaviors of young people throughout the world. Journal of Adolescent Health, 40, 206–217.CrossRef
Metagegevens
Titel
Seksuele vorming en opvoeding
Auteurs
Erika Frans
Prof. dr. Kristien Michielsen
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1111-8_10