Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

16-12-2015 | Original Paper | Uitgave 4/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2016

Restricted and Repetitive Behaviors as Predictors of Outcome in Autism Spectrum Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2016
Auteurs:
Eva Troyb, Kelley Knoch, Lauren Herlihy, Michael C. Stevens, Chi-Ming Chen, Marianne Barton, Kimberli Treadwell, Deborah Fein

Abstract

Questions have been raised about the significance of restricted and repetitive behaviors (RRBs) in predicting outcomes of children with Autism Spectrum Disorders (ASDs). Previous studies have yielded mixed findings, but some suggest that the presence of RRBs during preschool years is a negative prognostic indicator for later childhood. This study examined the effect of RRBs at ages 1–2 and 3–5 years on cognitive functioning, adaptive abilities, and ASD symptomatology at age 8–10 years in 40 children with ASDs. At 1–2 years, RRBs did not predict later functioning. However, at 3–5 years, more severe preoccupations with parts of objects, sensory interests, and stereotyped motor movements predicted less developed cognitive and adaptive skills, and greater ASD symptom severity at age 8–10 years.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2016 Naar de uitgave