Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

23-12-2015 | Original Paper | Uitgave 4/2016 Open Access

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2016

Gender Differences in the Social Motivation and Friendship Experiences of Autistic and Non-autistic Adolescents

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2016
Auteurs:
Felicity Sedgewick, Vivian Hill, Rhiannon Yates, Leanne Pickering, Elizabeth Pellicano

Abstract

This mixed-methods study examined gender differences in the social motivation and friendship experiences of adolescent boys and girls with autism relative to those without autism, all educated within special education settings. Autistic girls showed similar social motivation and friendship quality to non-autistic girls, while autistic boys reported having both qualitatively different friendships and less motivation for social contact relative to boys without autism and to girls with and without autism. Semi-structured interviews with the adolescents corroborated these findings, with one exception: autistic girls reported high levels of relational aggression within their friendships, suggesting that girls on the autism spectrum in particular may struggle with identifying and dealing with conflict in their social lives.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2016 Naar de uitgave