Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

21. Psychosociale aspecten van het werken op de afdeling Spoedeisende Hulp

Auteur : Drs. G. J. Schuur

Gepubliceerd in: Leerboek spoedeisende-hulp-verpleegkunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het psychosociale werkklimaat voor SEH-verpleegkundigen heeft drie niveaus. Op macroniveau gaat het om voorwaarden voor een goede ziekenhuiscultuur. Vooral het mesoniveau (werksfeer: sociale netwerken, teamgenoten/collega’s) en het microniveau (privésfeer) spelen een belangrijke rol om burn-out en stress te voorkomen. Een methodisch collegiaal opvanggesprek gaat via een vaste stappenvolgorde van emotionele of chaotische lading naar verstandelijke reconstructie en beslissingen. Na een incident moet er snel een collegiaal opvanggesprek zijn. Bij een heftig emotionele gebeurtenis gaat het vaak om de confrontatie met (kinder)leed dat dichtbij komt of om boosheid/agressie. Mensen onder stress (stresshormonen) kunnen snel agressief-gewelddadig worden en zijn vaak moeilijk weer tot rust te brengen. Toon betrokkenheid. Diskwalificeer beschuldigingen van discriminatie. Betracht terughoudendheid bij contact met de pers en politie. Volg het ziekenhuis-stroomdiagram voor het herkennen van kindermishandeling, uit geen beschuldigingen of boosheid naar de ouders of daders, onderbouw vermoedens, doe eventueel een melding bij Veilig Thuis. Voorkom bij zedendelicten dat bewijsmateriaal verloren gaat.
Literatuur
go back to reference Hoofdstuk 21 is ontleend aan de volgende boeken. Hoofdstuk 21 is ontleend aan de volgende boeken.
go back to reference Bergh, M. E. van den, & Rees, M. A. van (1995). Reageren op klachten. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Bergh, M. E. van den, & Rees, M. A. van (1995). Reageren op klachten. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Buijssen, H. (2004). Traumatische ervaringen van verpleegkundigen. Amsterdam: Reed Business. Buijssen, H. (2004). Traumatische ervaringen van verpleegkundigen. Amsterdam: Reed Business.
go back to reference Schuur, G. (2014). Omgaan met agressie (8e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Schuur, G. (2014). Omgaan met agressie (8e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Schuur, G. (2010). Zakboek omgaan met agressie in de spoedeisende zorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Schuur, G. (2010). Zakboek omgaan met agressie in de spoedeisende zorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Schuur, G & Vries, D. de (2011). Conflicten en agressie in de medische praktijk (2e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Schuur, G & Vries, D. de (2011). Conflicten en agressie in de medische praktijk (2e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
Metagegevens
Titel
Psychosociale aspecten van het werken op de afdeling Spoedeisende Hulp
Auteur
Drs. G. J. Schuur
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1813-1_21